Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1313802
Eftermarknadsvariant, köpt från svensk sida troligen vparts typ 800:- nivån.

Det verkar klicka till vid start, kan inte minnas att den gjorde det när den var ny, suttit nu i ca 2år.
Möjligt att det gjort så hela tiden och jag har förträngt?
(Fungerar dock)

Har Haynes-rep.boken, i den hittar jag originalets elskiss, förvisso finns där ett relä i knappsatsen, men som jag tolkat det är det till för 1-tryck ned funktionen och därav förstår jag inte vad klickljudet typiskt för ett relä, kommer ifrån, vid start av bilen.
#1323200
Svanis skrev: sön 28 apr 2019, 09:52 Eftermarknadsvariant, köpt från svensk sida troligen vparts typ 800:- nivån.

Det verkar klicka till vid start, kan inte minnas att den gjorde det när den var ny, suttit nu i ca 2år.
Möjligt att det gjort så hela tiden och jag har förträngt?
(Fungerar dock)

Har Haynes-rep.boken, i den hittar jag originalets elskiss, förvisso finns där ett relä i knappsatsen, men som jag tolkat det är det till för 1-tryck ned funktionen och därav förstår jag inte vad klickljudet typiskt för ett relä, kommer ifrån, vid start av bilen.
Hörde det samma när jag bytt till samma knappsats här om dagen. Det klickar så fort läge 1 på tändnings nyckeln kommer på. Har inte hört det förut jag heller (med den gamla knappsatsen alltså). Såg ett relä under knappsatsen som satt i själva dörren. Det klickar alltså i dörren under eller i knappsatsen på min bil. Det relä jag såg kan kanske vara till nöd lås knappar fram. Har haft isär en knappsats o jag minns inget relä i själva knappsatsen. Är det någon som har svar på det vi undrar över vore trevligt?.

Edit jag petade bort kåpan längst fram på min gamla knappsats (volvo original) . Jag hade fel ovan det ser ut att sitta ett relä även i knappsatsen. Men frågan kvarstår ska det klicka i någon av reläna så fort tändningen sätts på läge 1 utan att röra någon knapp alls?. Hörde inget klick ljud med den gamla knappsatsen. Vad jag minns.
Senast redigerad av 6 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gång.
#1323421
gubbstrutt skrev:Har någon lust o vrida på låge 1 på tändningslåset utan att trycka på något?. Bara lyssna i fall det klickar till i förardörren eller inte. På sin S/V70 1997 - 00. Vid knappsatsen.
I min S70 2000 hör jag inget vare sig i "läge 1" eller när Auto helt gått ned. Eller annan dörr.
På knappsatsen (Volvo original) sitter något som kan vara ett relä, märkt Siemens XXX. Det kan tänkas att dessa relän, väl kapslade, är tystare än ett eftermarknadsrelä.
DSC01187.JPG
DSC01187.JPG (139.64 KiB) Visad 462 gånger
#1323438
CurtG stort tack för ditt svar. Det var det jag misstänkte att det inte lät förut. Relät på din bild känner jag igen från min gammla (volvo original) knappsats.
Ja det är ju möjligt att den nya pirat knappsatsen har ett relä som låter mycket mer vad vet jag . Även fast de ser lika ut.
Det vore roligt om några fler kunde kolla när ni sätter på tändningen.

Edit märkte nyss att det även klickar i knappsatsen just när man har startat eller ska starta vrider på nyckeln
minns inte riktigt. Exakt det (Svanis) grundaren av tråden undrade över. Samt att det som DayDreamer
säger att det klickar när rutan gått ned i autoläge och det kan jag fatta men inte de andra fenomenen.

Edit klickar även i Volvo original knappsatsen men inte lika högt som CurtG gissade på.
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
#1324423
I dag pajade min pirat knappsats. Förarrutan går inte o få ner. Satte dit den gamla volvo original som jag fixade till först. Så nu funkar det igen. Knappen på pirat enheten varken känns eller hörs bra när den trycks ned.
Blir inga fler kina elhiss knappar för min del det höll bara från den 23e juni tills idag. :bored:

Inte något svar på din fråga, me[…]

@Xc60pearl , Se om du kan få tag i en d&oum[…]

Beställde nya ok, slangar och glidbultar bak.[…]

Hjul låsmuttrar Amazon

Har ett värre problem med min gammelbil en p[…]