Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Masxus
#1323161
Tja, jag har en 2006 volvo s60 2.5t 210 hästar som lever fritt. har 3 tums sportavgassystem, jag vill ha ut mera ljud från volvo 5 cylinder, jag funderar på att ta bort bakre ljud dämpare och ersätta med rakt rör 2 tum kanske, är det dumt att göra detta projekt tro? eller vad tycker ni? sportavgassystemet låter mullrigt avgassystemet är från alt avgassystem, original avgassystemet jag hade på innan hade jag tage bort bakre ljuddämpare och svetsat på ett rakt rör på, lät göött tyckte det lät som en Sexa. sedan hörde man turbon när det var bakre ljuddämpare borta, :) vad tycker ni? Trevlig sommar . Mvh Marcus
av Andreas12
#1323204
Visst kan man göra det.
Anser personligen att min v70 är en bruksbil med bra ljudisolering o då vill jag ha den tyst.
Men har en saab med 3 tum o utan sista ljuddämparen o det låter riktigt nice..
Turbon gör att det inte blir så högt ljud utan mer dovt.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1323215
En sexa låter det knappast som oavsett, de spinner ju annorlunda snarare än högre.

Men det enda rätta är väl att om du vill ha mer ljud är det rätt för dig. För egen del håller jag med ovanstående. Min V70 saknar nog lite av den ursprungliga dämpningen i avgasröret för jag tycker den låter sportig så det räcker och blir över med originalsystemet
av Jonas_latt
#1323217
Utan slut burken tycker jag att det blir jobbigt ljud när man kör tex motorväg.

Jag har byggt eget till min bil. 2.5". Liten burk under och en större ibak.
Tycker själv det låter perfekt. Har denna som familjebil så inga jobbiga ljud men ändå mer än original.

Har hört av flera att den låter sjukt gött när man stampar på och kör om med mina 300 ponny hästar så jag tycker jag fick det perfekt
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1323272
Har du 3" och vill ha mer ljud så är det bara att byta ut dämparen mot ett 3" rör. Har du bytt bakre delen eller hela vägen från turbon?
av Masxus
#1323309
Hej hej tacksam för era snabba svar. jo jag har 3 tum catback, hörde med en kille som är bilmeck att 3 tums sportavgassystem samt ta bort bakre dämparen och sätta in ett rör kan låta för mycket, han tipsade om electric cutout istället, men det var vad han sa :P men som någon sa här så dämpare turbon lite.
av Masxus
#1323319
den låter mullrigt nu , men vill att den låter lite mera skönare, om man tar bort burken i mitten så låter den väl ännu mera?, har hittat en video på youtube som har catback bsr
, jag tycker denna låter skönt, mvh
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1323323
Skulle undvika cutout. Det är en bra ide - men dem läker gärna eller slutar funka. Och när man öppnar så låter det mest som om avgassystemet ramlat av. Bättre att prova med att plocka bort ljuddämpare istället. Tar man den i mitten så får man inte ett lika "vasst" ljud som om man tar den bakre.
Löjliga priser XC70

... men kan ju bli husbil framgent... Så so[…]

Martins S90-98

Roligt att se en S90 som blir ompysslad istä[…]

Bromsljusrelä är helt vanlig standard mi[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Servade bilen idag och fick i samband med det uppd[…]