Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1141538
Yaniz skrev:
oldtimersmc skrev:Ja då skulle AC-remmen dit, förbannat trångt och lika djävligt som allt annat på den här motorn. Testade olika hjälpmedel avsedda för montering av dessa elastiska remmar men det är inte anpassade för den här konstruktionen.
Blev till att lossa ac kompen och vicka den i sidled så att man kunde klämma dit remmen sen så var det ett litet helvete att vicka den i rätt läge ånyo då renen stretade emot. Tipps försök att få dit ngn av bultarna när du är färdig att bryta ihop...
oldtimersmc, tror du följande monteringsverktyg nedan skulle fungera?

Inte på my10 iaf möjligen om man skruvar bort det extra hjulet (som är till multiremmen) som sitter utanför servopumpdrivningen (köpte ett liknande verktyg från biltema men gav bort den).
Men kolla hur det ser ut på din då jag har förstått att det finns flera varianter på drivningen.

På MY10 är det så satans trångt att det mesta kräver svordomar.
#1141539
Knackade igång snurran innan jag drog till nattskiftet så nu är det fixat mina vedermödor kan delvis bero på att jag mekar liggand på golvet men det är så många saker som är vägen att man blir kvarts tokig ex generator frihjulet.
Går inte att få in ett verktyg för att lossa det på plats så du måste skruva lös generatorn
Sen så går det inte att lyfta ur den så då får man demontera o montera frihjulen med generatorn nertryckt i motorrummet...
#1318355
Planerar att att byta AC-lager, frihjul och lite remmar för att vara säker, har även ett litet missljud jag hoppas på att bli av med.
Blir väldigt osäker på vilken dimension AC-lagret har, är det samma till Valeo och Sanden?
Tidigare i tråden nämns två olika lager till Sanden kompressorn som är aktuell för mig så frågan är ju om nån kan bekräfta om det ska vara 35x55x20 eller 35x52x20 till Sanden
#1323196
Lyfter också denna tråd då jag precis demonterat magnetkopplingen på en Sanden kompressor. Det är 52mm i ytterdiameter på lagerbanan på Sanden kompressorn. Inte 55 som specats i diverse trådar här, det måste vara för Valeo eller annat.
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]