Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xAx
#1207192
Jäkligt bra och beskrivande guide du sammanställt Pmperformance!
Tänkte använda din guide nu när jag ska byta lager i magnetkopplingen.
Har krupit lite under bilen för att kolla läget som förberedelse inför bytet.
Jag tycker magnetkopplingen sitter jäkligt nära en balk som ser ut att vara
i vägen. Tror inte jag får in en nyckel mellan balken och magnetkopplingen
än mindre få ut magnetkopplingen.
Är det bara på min den sitter så nära rambalken? Motorkoden är B5254T6.
#1207223
xAx skrev:Jäkligt bra och beskrivande guide du sammanställt Pmperformance!
Tänkte använda din guide nu när jag ska byta lager i magnetkopplingen.
Har krupit lite under bilen för att kolla läget som förberedelse inför bytet.
Jag tycker magnetkopplingen sitter jäkligt nära en balk som ser ut att vara
i vägen. Tror inte jag får in en nyckel mellan balken och magnetkopplingen
än mindre få ut magnetkopplingen.
Är det bara på min den sitter så nära rambalken? Motorkoden är B5254T6.
På övre bilden ser du hur dom sitter på d5an när den är monterad.
Jag släppte ner den så man kom åt att skruva.
av xAx
#1207587
Pmperformance skrev:
xAx skrev:Jäkligt bra och beskrivande guide du sammanställt Pmperformance!
Tänkte använda din guide nu när jag ska byta lager i magnetkopplingen.
Har krupit lite under bilen för att kolla läget som förberedelse inför bytet.
Jag tycker magnetkopplingen sitter jäkligt nära en balk som ser ut att vara
i vägen. Tror inte jag får in en nyckel mellan balken och magnetkopplingen
än mindre få ut magnetkopplingen.
Är det bara på min den sitter så nära rambalken? Motorkoden är B5254T6.
På övre bilden ser du hur dom sitter på d5an när den är monterad.
Jag släppte ner den så man kom åt att skruva.
Då är jag med. Kompressorn går alltså att lösgöra och sänka 15-20 cm hängande, så att hjälpramen
inte är i vägen, om jag uppfattat det rätt?
#1250465
Spinner vidare på en gammal tråd
Men nu har jag fått detta problem.
Har haft i två dagar hört ett skramlande ljud och lite gnisslande från området, tänkte det var servopumpen, låter bara vid tomgångskörning, även remslirljud.
Var in i fredags till en mindre verkstad, han lyssnade med stetoskop och vid på och avslag av ac:n så sa han det måste vara ac kompressorn som låter.
Dyrt!
Men nu såg jag denna tråd och funderar på att man kanske ger sig på att prova byta bara lagret.
Fler som gjort denna ’operation’ och är nöjda med resultaten?
Gäller bara att hitta rätt lager då.
Bilen är en xc 70-08 d5 med 19500mil.
Har kört drygt 10000 mil med den å varit såå nöjd, endast bytt bromsskivor och klossar bak.
Och så händer detta!!
Bilen står nu och jag törs inte köra med den,
Törs man som någon skrev annars att bara kapa remmen till ac pumpen och därefter köra? Behöver iaf. Ta mig till å från jobbet.
Lär ju ta kanske nån vecka innan det är lagat.
#1323195
Lyfter denna tråd igen..
Jag beställde lagret som definierats i tråden, med yttermått 55. Jag har en Sanden kompressor som sitter på en MY15. Men det passar inte. Jag har yttermått 52 på lagerbanan. Eller har jag helt fel här?
av dj19
#1351515
Hej,

Lyfter tråden då jag haft stor hjälp och tycker det är läge att säga tack!

Kör en 2008 2.4D med separat rem till ACn. Remmen small och hittades under bilen, tur i oturen så fastnade den inte nånstans där den gör mer skada.

Tack vare denna guide undersökte jag saker och ting underifrån, såg att magnetkoppling (remskiva samt koppling) var helt slut och antagligen inte har snurrat på väldigt lång tid (märkte inget då ACn inte direkt gått på högvarv på några månader).

Beställde ett nytt magnetkopplingskit från bildelaronline24, föga förvånande passade inte kontakten till den nya magnetkopplingen, löste detta genom att klippa av den gamla och skarva på. Kittet kom med magnet, remskiva samt kopplingsskiva och kostade ca 1000-1200kr ink frakt. Jag hade rätt stora problem med att få av den gamla remskivan men det löste sig till slut. Som flera andra har beskrivit var det inte enkelt att få på stretchremmen men det gick att rulla på varv efter varv, sedan följde lite arbete att shimsa om kopplingen. Passade på att byta serpentinrem samt spännare (det var absolut inte gjort på stora servicen när man bytte kamrem osv... känns om det borde ingått). Den stora remmen var skadad men det syntes inte förrän den var avplockad.

Så rekommenderar alla er som ger er på detta relativt okomplicerade ingrepp att byta den också. Torx med rätt storlek på hylsan kan köpas på Jula för ca 50kr. Allt som allt kom jag undan med ca 2200kr. Volvo ville ha ca 12000kr för att byta kompressorn.

Stort tack till er som engagerat er och framförallt PMPerformance för guiden.

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]