- sön 01 dec 2019, 17:24
#1351515
Hej,
Lyfter tråden då jag haft stor hjälp och tycker det är läge att säga tack!
Kör en 2008 2.4D med separat rem till ACn. Remmen small och hittades under bilen, tur i oturen så fastnade den inte nånstans där den gör mer skada.
Tack vare denna guide undersökte jag saker och ting underifrån, såg att magnetkoppling (remskiva samt koppling) var helt slut och antagligen inte har snurrat på väldigt lång tid (märkte inget då ACn inte direkt gått på högvarv på några månader).
Beställde ett nytt magnetkopplingskit från bildelaronline24, föga förvånande passade inte kontakten till den nya magnetkopplingen, löste detta genom att klippa av den gamla och skarva på. Kittet kom med magnet, remskiva samt kopplingsskiva och kostade ca 1000-1200kr ink frakt. Jag hade rätt stora problem med att få av den gamla remskivan men det löste sig till slut. Som flera andra har beskrivit var det inte enkelt att få på stretchremmen men det gick att rulla på varv efter varv, sedan följde lite arbete att shimsa om kopplingen. Passade på att byta serpentinrem samt spännare (det var absolut inte gjort på stora servicen när man bytte kamrem osv... känns om det borde ingått). Den stora remmen var skadad men det syntes inte förrän den var avplockad.
Så rekommenderar alla er som ger er på detta relativt okomplicerade ingrepp att byta den också. Torx med rätt storlek på hylsan kan köpas på Jula för ca 50kr. Allt som allt kom jag undan med ca 2200kr. Volvo ville ha ca 12000kr för att byta kompressorn.
Stort tack till er som engagerat er och framförallt PMPerformance för guiden.