Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Magnus1963
#1321691
Hej har Volvo 2010 V70 2.0f automat som rullat ca 18 000 mil den har nu fått ett problem vid start vid stoppljus, backande och sväng, eller ibland i uppförsbacke i lågfart, så händer inget varvet sjunker till under normal tomgång och all kraft försvinner ur motorn efter en stund stiger motorvarvet om kraften kommer tillbaka!
Det kommer inga felkoder och bränsleförbrukningen verkar öka kraftigt !
Det verkar även som detta effekt ras uppstår vid start om jag samtidigt har stort ratt utslag!

Är det luft eller bränsle tillförseln som krånglar, kan det bero på ett skitigt Spjällhus. Finns det någon annat som kan vara en trolig förklaring till dess beteende?

Med vänlig hälsning,
Magnus
av Magnus1963
#1322733
Uppdatering nu så vägrar bilen starta den gör inga riktiga tändnings försök utan det klickade till försämrad motorfunktion lyste sedan inget mera!
Märkliga symtom någon med tips?
Användarvisningsbild
av VolvoAB
#1322740
Börja med att lösa felkoder, sitta och gissa är sällan en bra lösning, det kan vara flertalet olika komponenter som kan ställa till det.
av Magnus1963
#1322759
Ska läsa dem imorgon, innan den vägrade starta så fanns inga felkoder därför skrev jag första inlägget utan att ange några eventuella felkoder.
Återkommer då jag läst eventuella felkoder!
av Magnus1963
#1322903
Läst felkoder, tyvärr kan min kodläsare tydligen endast läsa motorkoder! Det fanns inga felkoder av typen motorkoder! Så dessa kan troligen uteslutas det kom upp dålig laddning i batteriet börjar mistänka att det är batteriet som gett upp och orsakat startproblemen! Laddar det nu för att se om det är urladdat eller defekt!
Räknar med svar om ca 1 timme sedan start försök med startkablar om batteriet ej orkar starta bilen!
Fick upp felmeddelande i displayen avseende parkeringsbroms och bromssystem tror det beror på problemet med batteriet.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1323080
Det är sedan länge konstaterat att dagens bilar får fullständig spatt om batteriet är dåligt. Sätt dit ett friskt och kolla om det hjälper först.
av Magnus1963
#1323145
Felkoder lästa inga motorkoder, batteriet bytt bilen startar klanderfritt så startproblemet borta!
Det är tyvärr ingen förändring avseende den fördröjda effekt ökningen vid start stopp den uppkommer ännu godtyckligt och kan även ge försämrad servoeffekt och fördröjd växling, misstänker växellådan det är en power shift låda!
Någon här som haft en krånglande power shift låda?
Vilka symtom gav den?
av Micke1978
#1323177
Min 2,0f har upplevts som kraftlös vid låga varv och acceleration vid några tillfällen. Jag har gjort rent gasspjället och då har problemet försvunnit.

Men det behöver inte vara samma problem som du har. Jag har manuell låda.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]