NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Vera
#1323175
Hej!

Jag har en Volvo V50 från 2011. I vintras dog parkeringssensorn, helt av sig själv (ingen krock etc). Det står något i stil med ”Parkeringssensor ur funktion. Service erfodras”. Parkeringssensorn har varit helt död i några månader fram till för någon månad sedan, då vaknade den! Blev ju jätteglad! Tills den dog igen! Men sen vaknade den! Den fungerar typ var fjärde gång i snitt.. Då finns inget felmeddelande och den piper så som den ska. Jag ringde Folksam där bilen är försäkrad. De sa att detta täcks av försäkringen OM det är ett elfel... I annat fall får jag betala felsökningsavgift på 2500kr. Så min fråga.... tror ni att detta är ett elfel? Eller kan parkeringssensorn ”glappa” av annan anledning?

Tack!
Användarvisningsbild
av peppepp
#1323274
Troligtvis kass givare som behöver bytas, anledningen till att den funkar då och då är nog pga den utsätts för fukt och då lägger den av. Inte särskilt svårt att byta själv, finns tydlig video på youtube hur man gör.
av Vera
#1323294
peppepp skrev:Troligtvis kass givare som behöver bytas, anledningen till att den funkar då och då är nog pga den utsätts för fukt och då lägger den av. Inte särskilt svårt att byta själv, finns tydlig video på youtube hur man gör.
Menar du givare som i själva sensorerna bak (4 st)? Inget elfel isåfall tippar jag på...
Användarvisningsbild
av peppepp
#1323359
Vera skrev: tis 25 jun 2019, 16:40
peppepp skrev:Troligtvis kass givare som behöver bytas, anledningen till att den funkar då och då är nog pga den utsätts för fukt och då lägger den av. Inte särskilt svårt att byta själv, finns tydlig video på youtube hur man gör.
Menar du givare som i själva sensorerna bak (4 st)? Inget elfel isåfall tippar jag på...
Ja precis, du kan höra vilken som är sönder genom att lyssna på sensorerna (då du får felmeddelande) den som inte ger ifrån sig ett elektrisktliknande ljud är den som är defekt, osäker på om det är annorlunda på facelift men du kan testa
av AzechV50
#1323429
Jag har liknande fel, fick detta i vintras. Nu när det dock är varmt så har de börjat fungera som vanligt igen :) får felmeddelandet när bilen är kall och då hade jag läst felkoder. Visade sig att ena sensorn måste bytas ut. Får bli efter sommarn
Användarvisningsbild
av P210
#1323666
Verkar vara ett vanligt fel att fukt tränger in i givaren och kan orsaka felaktig funktion ibland. Fick byta en på min V50 då texten ”Parkeringssensor ur funktion. Service erfodras” dök upp i displayen, har en egen diagnostikutrustning (Vida/Dice) som direkt talade om att det var givare nr 4 som var defekt (räknas från vänster till höger sett i bilens färdriktning).

En Volvoverkstad borde kunna läsa ut felkoderna åt dig, läser man här på forumet brukar de ta runt en femhundring för det jobbet. Annars kan du kolla här på forumet om någon medlem med dylik utrustning bor i närheten av dig och är villig att hjälpa dig.

Att byta givaren själv gick på tjugo minuter, höljet bak sitter i 8-10 skruvar, två vid bakluckan, några nederst/bak undertill och ett par i vadera hjulhus, med höljet väl avlyft ser man alla givare och kan byta den felande.
Jag köpte en begagnad på Bildelsbasen i rätt färg!

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]