Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1322574
Har en S90, där 15A säkring till A/C kompessorn går sönder. När säkringen är hel fungerar A/C:n, som den skall . Har säkrat upp till 25A och den håller inte heller. Säkringen är ju till för den elektriska magneten (solenoiden), som sitter på A/C:n och kopplar in dess"frihjul", så att kompressorn börjar arbeta. Den drar ju samma ström, även om det är något fel på kompressorn eller ej? Kan det vara så att isoleringen i spolen är något dålig? Vid ohm-mätning får jag ca 5 ohm. Har någon på forumet varit med om något liknande?
#1322577
Jag mätte att magnetkopplingen drog ca 4,5 A på min 940 så 5 ohm låter rimligt. Men du har jväl annat på säkringen än ACn så varför tror du felet relaterar till just magnetkopplingen på kompressorn?
#1323146
Jag hade nog felsökt genom att mäta strömmen till magnetkopplingen, t ex dela på ledningen vid kompressorn och koppla in en amperemeter där. Sedan starta bilen med AC:n påslagen och se vad som händer.

På min 940 drar magnetkopplingen också kring 5 ampere; det kanske är ett normalt värde.

Om strömmen är betydligt större än 5 ampere, eller om den ökar påtagligt när AC:n arbetat ett tag är det nog fel i magnetspolen. Men det kan ju vara kortslutning också, ledningen kan t ex ha blivit skavd.
#1323168
Jag hade nog inte felsökt genom att koppla in en multimeter i serie. Ska du mäta ström så gör det med en tångamperemeter så slipper du byta instrumentets säkring eller hela instrumentet...
Mät resistansen istället. Sära vid kompressorn och mät åt bägge håll, rucka på grejorna och ryck i kablarna.
#1323364
Problemet med att mäta resistansen är att man inte får veta vad som händer när spolen är aktiv. Det kan t ex vara någon övergång eller kortslutning som gör att strömmen ökar när spolen blivit varm.

Många multimetrar klarar 20 A med marginal för kortvarig överbelastning (och magnetkopplingen var ju avsäkrad med 15 A). Strömtång är såklart bättre om man har det.

Håller med om rådet att rycka och dra i ledningarna.
#1323394
Problemet med tångmultimeter är att det finns inga "billiga och bra" för att mäta så låga likströmmar. Ofta står det t.ex mäter max 200 AC/DC, men man får läsa det "finstilta" för att få reda på hur låga DC-strömmar den kan mäta. Jag har en A mätare som mäter upp till 60A via en shunt. Den är menad att skruvas fast mellan B+ och kabeln på generatorn, men en sådan lösning skulle kunna fungera här

Mina socklar till varselljus (och p-ljus) har &quo[…]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]