Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1323137
Har haft problem med att vattnet försvinner. Hittade en stor läcka i en slang vid oljekylaren, och så trängde det ut vatten vid första cylindern så jag bestämde mig för att prova byta toppackning.

Fått isär grejorna nu. Kan man säga något om skicket utifrån bilderna nedan? Ventilerna ser väldigt vita ut, är det ok? Kolvarna glappar lite också känner jag, men det kanske är ok?

Vore tacksam om någon med koll kunde ta en titt, för jag är helt novis. Första gången jag river isär en motor. Funderar om det bara är att rengöra och sätta ihop eller om man ska renovera toppen, alternativt skaffa en ny.

Edit: Forumet fungerar dåligt, ni får klicka på länkarna för att öppna bilderna istället.

https://drive.google.com/open?id=1-JOVn ... tg0MlA55Nm

https://drive.google.com/open?id=1-kedq ... FMfdTnBPMB

https://drive.google.com/open?id=1-oYWe ... hPOFPayJLA

https://drive.google.com/open?id=10ECfb ... 5QVNbEq3P2
#1323150
Rent generellt så ser det ut som en motor som gått rätt långt och där oljan och vevhusventilation har lämnats åt sina öden. Att ventilerna är vita behöver inte säga så mycket. Det kan vara ett tecken på att den går lite snålt. Att kolvarna glappar är ett måste. Dem växer när motorn blir varm, däremot så är för stort spel inte bra. Känner du i ovankant av cylinderloppen så är det nog en liten kant.
#1323162
Marlboroman skrev: mån 24 jun 2019, 20:45 Rent generellt så ser det ut som en motor som gått rätt långt och där oljan och vevhusventilation har lämnats åt sina öden. Att ventilerna är vita behöver inte säga så mycket. Det kan vara ett tecken på att den går lite snålt. Att kolvarna glappar är ett måste. Dem växer när motorn blir varm, däremot så är för stort spel inte bra. Känner du i ovankant av cylinderloppen så är det nog en liten kant.

Ok, tack. :) Googlade efter "vita ventiler" men hittade ingenting. Ja den har gått 40k mil. Tänkte plocka upp vevhusventilationen och rengöra. Har ett dovt klonkande i motorn också, så jag antar att allt är rätt slitet då.
En liten kant kan man känna längst upp ja. Undrar om det varit isärplockad tidigare? Tycker det ser ut som märken efter honing i cylinderloppen.

Kan man lägga toppen på ett plant bord och lysa med ficklampa för att se om den är rak?
#1323171
Morris945 skrev:och så trängde det ut vatten vid första cylindern så jag bestämde mig för att prova byta toppackning.
Vatten vid första cylindern är oftast vattenpumpens tätning mot topplocket som har torkat och inte håller tätt.
Ett enkelt sätt att kolla tätheten i cylindrarna "ställa" alla kolvar lika och hälla i lika mycket bensin i alla cylindrar och se om det försvinner omedelbart eller stannar kvar. Allt försvinner efter ett tag, men är det någon som är alltför snabb, är den sämre. Du kan göra samma med topplocket, men får där ta en cylinder i taget. Samma där, försvinner det alltför snabbt i ett är ventilerna sämre där. Se till att du vrider runt kamaxeln så det förbränningsrum du kollar är i kompressionsläge
#1323265
Ett dovt klonk är en sån där sak man lär kolla upp, för det kan vara antingen lager eller kolvbult som gör det ljudet. Att du ser spår efter honing är inte detsamma som att den varit isärplockad. Motorerna honas från fabrik och den brukar klara sig länge. Men tittar man noga så brukar delar av väggarna vara blanka. Vad gäller toppen så är det bättre med en stålskala. Ett bord är väl teoretiskt användbart men det blir väldigt svårt att se om inte toppen är väldigt skev.

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]