Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Frankenharry
#1322342
Hej alla!


Jag har haft ett långdraget problem med Volvo-verkstaden i Kista på Upplands Motor. Jag kan bara avråda alla med att köpa en (tjänste-)bil där. Om ni har lite tid över: här kommer en sammanfattning av mailkonversationen:



Hej på er!

Jag vänder mig till er efter flera upplevelser som har gjort mig fundersam som kund.

Sedan 2014 har vi i företaget köpt 5 nya Volvo från Upplandsmotor, den senaste är en ny XC40
under majmånad 2018.

När det var dags för första servicen var jag på plats för att boka den. Jag hade ingen personlig
servicetekniker då och pratade med en person bakom disken. Han la mer att han satt i stolen
och hälsade mig med en ”Tjenare!”. Bortsett att jag inte är hans polare förväntar jag mig en
viss nivå av seriositet.

Efter jag har fått min personliga servicetekniker har jag nämnt att motorvärmaren inte fungerar
som den ska samt att förarstolen sjunker ner under körningen. Jag lämnade bilen för service den
25:e oktober och har fått den tillbaka samma dag. Motorvärmaren har man inte kontrollerat,
stolen inte heller.

Motorvärmaren blev sämre och sämre under tiden och för att ha en varm bil på morgonen har
jag försökt att fjärrstarta motorn. Men då gick larmet istället. Jag åkte till Upplands Motor i Kista
och ville prata med min personlige servicetekniker. Han var inte på plats och en av hans kollegor
har pratat med mig. Det första vad han frågade var: ”Hur kan jag hjälpa dig min vän?” Jag tycker
att det är lite konstigt om en person som jag aldrig har träffat, som 25 år yngre än mig, kallar mig ”min vän”.
Åter igen, från en etablerad återförsäljare av Volvo-bilar förväntar jag mig mer seriositet!

Service-teknikern ringde mig samma dag och sa att den första lediga tiden är om runt två och en
halv veckor. Mitt argument att bilen är ny och att jag inte vill sätta mig i en kall bil på morgonen
hjälpte inte då han var fullbokad och hans kollega var sjuk. Jag sa till honom att motorvärmare,
fjärrstart och förarstol ska kontrolleras.

Jag lämnade bilen 09:00 måndag 15/4 och ni har lovat att höra av er när bilen var klar. Det skulle inte ta
längre än 2 timmar då man bara ville göra en felsökning. När jag var på plats efter 12:00 stod bilen på parkeringen.
Jag har pratat med serviceteknikern och det enda som gjordes var en mjukvara-uppdatering. Man har
inte kontrollerat om motorvärmaren fungerade, inte heller om fjärrstarten fungerar. Svaret som jag har fått
var att det borde vara löst med uppdateringen. Jag ställde frågan lite sarkastiskt om man har kollat stolen
också eller om detta problem löses med uppdateringen med. Nej, stolen var inte kontrollerat. Men man
kommer skicka ett meddelande till fabriken och de ska kolla.

Morgonen efter, den 16/4, hade vi -9 grader hemma. Motorvärmaren fungerade inte igen. Jag ringde till
serviceteknikern. Han sa att han var upptagen och att han kommer ringa tillbaka. Detta har så klart inte hänt.

Sammanfattningsvis kan man säga att sättet hur man har bemött mig som kund är under all kritik. Man har
a) visat en dålig attityd
b) inte upplevt det man har lovat och
c) inte utfört ett bra jobb.

Ni får gärna förklara mig varför jag ska köpa en enda bil från Upplands Motor i Kista igen. Jag är otroligt besviken
och känner en rejäl frustration då jag måste lägga mycket tid (och pengar då jag kör eget) för att jaga er för att
ni gör ert jobb. Systemet av en personlig servicetekniker fallera totalt om jag som kund måste vänta länge. Bara
som påminnelse: ni har sålt ett produkt som inte fungerar och jag anser att jag har all rätt att detta blir fixat snarast,
oavsett av vilken av era tekniker!

Ni har nu en vecka på er att se till att detta blir löst på ett sätt som ger mig förtroendet tillbaka. Om detta inte har
hänt den 29/4 önskar jag ett möte med XXX eller YYY (kommer inte ange namn i denna tråd!).


Här komer svaret från VD:n:

Hej Harald,
Som du säkert vet så tror vi på bra service för både dig och din bil. Denna gång jar vi uppenbarligen inte lyckats, så det är bara att be om ursäkt!


Så klart har ingenting hänt, nej, det har blivit värre:

Hej på er!

Jag skulle vilja uppdatera er vad som har hänt efter jag skickade mailet nedan:

- Larm när bilen fjärrstartas – löst
- Förarstol sjunker under tid
o I fabriken har man väl hittat orsaken. Det handlar sig om ett konstruktionsfel
när man kliver ur bilen trycker man ner spaken som sitter på sidan varje gång
lite grann. Efter jag har pratat med XXX kommer Volvo sikta på en lösning.
Efter jag frågade när detta kan vara löst så visste han inte detta, jag ska vänta
till Volvo hör av sig. Alltså inte löst
- Motorvärmare
o Som lovat ringde jag till XXX på måndag den 6/5 och berättade att motorvärmaren
fortfarande inte fungerar. Han sa då att det finns en ledig tid om två veckor. Jag har
inte accepterat detta och fick en ny tid på onsdag 8/5. Jag lämnade bilen runt lunch.
Trots att det var så stökigt med min bil har man inte ens frågat om jag behöver en
garantibil för att ta mig från verkstaden. Senare på den dagen fick jag besked
att bilen var klar och att det är ett fel i styrenheten av motorvärmaren. Delen fanns inte
på plats och vi har bockat en ny tid nu om 2 veckor. Det som stör mig oerhört att jag
får/fick åka till er 3 gånger – utan att jag får en garantibil, utan jag får en ersättning för
min tid som jag har tappad att bringa bilen till er, fast att felet ligger solklart på eran sida.
Om man inte hade bara gjort en mjukvarauppdatering utan en ordentlig felsökning
kunde felet hittas tidigare. Första gången jag flaggade för detta var redan november 2018!

Tyvärr har det funnits 2 ytterligare incidenter sedan dess:
- Stenskott:
o jag har bokat skenskottslagning hos er. Telefonkontakten sa till mig att glasmästaren sitter
nere på huvudverkstaden, inte på glasverkstaden. Jag var på plats i tid och kvinnan
vid disken sa att glaset repareras i glasverkstaden. När jag sa att jag blev tillsagt att åka hit
fick jag en konstig blick med kommentaren ”Glasverkstaden har alltid varit däruppe.”
Så jag åkte upp för att lämna bilen och fick informationen: ”Men glasmästaren sitter på
Huvudverkstaden, du får åka ner”. När jag sa att ni får nu själv åka ner bilen fick jag som
svar att jag inte ska vara otrevlig.
- Punktering:
o Min bil är utrustad med däcktrycksensorer. Jag har fått en punktering idag och systemet har
inte indikerat felet. Detta är en allvarlig risk och jag kommer inte låta bero detta på en enkel
förklaring!

Sammanfattningsvis kan man påstå att
- UpplandsMotor i Kista har varken rätt kompetens eller attityd för att
leva upp vad jag förväntar mig från ett premiummärke! Kundbemötande är
under all kritik, jag får stå för kostnaderna, jag får stå för tiden då jag inte har
fått en garantibil.
- Bilen har många fel, från små irritationer till allvarliga säkerhetsrisker.
- Volvo Sverige har inte hört av sig efter det senaste mailet vad jag tycker är oacceptabelt!
Även här måste jag konstatera att begreppet ”premium” är inte kopplat till Volvo längre.

Mitt tålamod har kommit till sin vägs ände! Jag har inte lust att behålla bilen längre och vill veta på vilket
sätt vi kan gå vidare. Ni får nu en sista chans att lösa detta på ett sjyst sätt. Hoppas att ni inte missar den.

Och här kommer det "nya" svaret från VD:n

Hej Harald,
Som du säkert vet så tror vi på riktigt bra service för både dig och din bil. I detta fall har vi uppenbarligen inte lyckats, och det är bara att be om ursäkt.


Kul att de redan har ett standardsvar för missnöjda kunder!

Diskussion fortsatte under en två månads period. Jag bad de att kommer med en möjlighet att kompensera detta. Efter de vägrade att häva kontraktet har jag först sagt att jag vill ha pengar som ersätter min inkomstbortfall - tvär nej. Sen sa jag att jag har för avsikt att köpa en Mercedes nästa gång om de kan ge mig en extra rabatt - tvär nej. Sen sa jag om jag kan få 4 nya sommardäck - tvär nej.
Det sista som kom idag att man erbjuder 3 månader gratis service-avtal. Det är ju svårt att toppa. Nu får det i alla fall vara nog.


Volvo i Kista är inte alls att rekommendera. Aldrig igen!
#1322550
Hej iigloo!
Leasing på 3år. Och bara detta är ett problem. De sa till mig om jag hade köpt/finansierat bilen privat hade jag rätt för ersättning. Men då det går via företaget får jag inget. Kul va?

Det fanns många mail fram och tillbaka med deras ”reklamationsansvarig” men han ta varken hand om reklamationen eller känner han sig ansvarig för deras fel. Det här anser jag är bara ett tydligt tecken att de sk—er i allt vad som gäller kompetens, kundbemötande och attityd. Men efter svaren som jag har fått från deras VD var det solklart för mig att de har ett strukturellt problem.
Senast redigerad av 1 Frankenharry, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Derank
#1322551
Du har helt andra rättigheter vid privatköp, det borde du som företagare redan veta, surt men så är det.
av Filippo76
#1322563
Uselt, det där är det rött kort på direkt. Grymt oproffsigt.

Har lämnat in mina bilar där 2ggr, och det var väl ok. Dock slarvades det rejält på sista servicen där klämman till luftfilterslangen ej var på, samt kontrollpunkter som knappast hunnits med. Dessutom har de varit dyra. Över 6000kr för en liten service som tog 40min.
Det är bra timpenning, mycket bättre än vad man tar inom IT eller en Jurist.
Men det var gratis wifi och frukost....
#1322600
Och här kommer mailväxlingen som jag hade med deras kundrelationsanvarig (utan namn förstås).
Ni måste läsa inlägget nerifrån. Mina mail är de unterstryknade:

Hej Harald

Jag beklagar detta men vi anser inte att vi kan kompensera er med 4 nya sommarhjul för det inträffade, det är inte skäligt.
Erbjudandet om 3 månader fritt serviceavtal står kvar.

Önskar er en trevlig sommar!



Hej XXX!

Nu är det färdigt. Fel svar.
Med vänliga hälsningar



Hej Harald

Vi kan inte kompensera dig för produktrelaterade egenskaper men vi kan erbjuda dig 3 månader fritt serviceavtal pga inträffade.
Återkom till mig så reglerar jag månadskostnaden.


Hej XXX!

Okej då. Jag kommer behöva nya sommardäck till min bil antigen på sensommar 2019 eller vår 2020. Om ni bjuder på dessa blir det bra för mig.

Med vänliga hälsningar



Hej Harald

Vi kan tyvärr inte bemöta er med rabatt på en ny Mercedes. From 8:e april har Daimler ett nytt koncept där de sätter slutpriset i deras nya agentmodell.



Hej Harald!

Jag hoppas att ni har haft en bra helg.

Vi har förståelse för hur ärendet har hanterats men däremot ersätter vi ej förluster i näringsverksamhet och det grundar sig i att bilen är registrerad på ett företag och då gäller ej konsumentköplagen. Finns det något annat vi kan göra för er?
Självklart kommer vi att åtgärda stolen (knaket/gneket) och jag ser till att en PST kontaktar er under dagen.


Med Vänlig Hälsning



Hej XXX!

Jag undrar hut statusen är angående den önskade kompensationen jag hade. Tyvärr har jag inte hört ett ord från dig efter mitt mail som skickades i måndags.

Det enda som har hänt är att en kreditering för felsökningen har kommit.

Vad jag inte begriper är att ni inte förstår hur dåligt mitt ärendes hanterades och fortfarande hanteras. Ni hör inte av er, ni skickar utan den minsta kommentaren en kreditering, min PST skulle höra av sig för att boka en tid för att fixa förarstolen. Ni gör inget som ger mig känslan att ni bryr er. Faktiskt är det bara det motsatta: ni struntar i totalt vad som anses är god serviceanda. Om det är ett generellt problem på UpplandsMotor vet ni säkert bättre än mig.

Så, nu igen: hur har ni tänkt att gå vidare?

Med vänliga hälsningar



Hej Harald

Jag beklagar den erfarenhet ni fått när ni besökt vår verkstad i Kista för åtgärd av XXX123.
Vad jag förstår utifrån ert mail till AAA daterat 25:e maj 08:17, är att ni vill häva köpet av er företagsleasing.

Kraven för hävning av bilköp är i ert fall ej uppfyllda. Självklart vill vi kompensera er för den upplevelse och problem ni haft med vår verkstad och er bil. Jag vill att ni återkommer till mig med ett kompensationsanspråk som ni anser är skäligt.

Vår verkstad kommer självklart fortsättningsvis stå till ert förfogande om ni får problem med bilen igen, vi kommer göra allt vi kan för att er upplevelse ska bli till det positiva.






Hej på er!

Jag har varit hos er i onsdags och ni klarade att nå en ny all-time-low. Grattis till detta!

Efter förre gången var det en av era kollegor som heter YYY tror jag (telefonnumret
slutar med -xxx) Jag har berättat för honom vad som har hänt och vi hade bestämt
att allting ska fixas/undersökas nu i onsdag.

Jag har berättat för honom mina erfarenheter. Angående kommunikationen runt
glasskadan sa han ”Jag har tagit det med berörda och vi ska titta på våra rutiner!”
Angående att jag aldrig har fått erbjudan av en verkstadsbil sa han ”Vi kommer
titta på våra rutiner!” Ursäkta, men jag är inte eran controller. Det är min tid som
försvinner och jag jobbar som konsult. Varje gång jag är tvungen att komma till
er tappar jag intäkter. När jag nämnde för honom att jag tappar intäkterna sa han
till mig att jag borde ju kunna jobba där så länge jag väntar på bilen. Jag är lantmätare
och om ni vill så kan jag gärna springa runt i bilhallen och markera med spray de punkterna
som jag skulle sätta ut så länge jag väntar på bilen.

När jag kom dit har XXX tagit emot mig. Han sa: ”Vi ska göra en felsökning på din
motorvärmare!” Jag svarade ”Nej, ni ska byta styrenheten” Han sa ”Ah, just det!”
Sen frågade jag hur det är med däcktrycksövervakninen. Han frågade mig då ”Vad är med
den?” Men snälla, jag har pratat med han YYY ett par dagar innan och ändå klarar ni
inte att kommunicera detta vidare? Verkstadsbilen var nämligen beställt. Sen har jag
berättat för XXX om en ny sak att förarstolen börjar knarra när man kör. Han sa att detta
är ett känt fel och ni kommer titta på detta.

Okej, nu blir det roligt. När jag kom tillbaka har jag pratat med ZZZ om är min PST. Jag frågade
om styrenheten är bytt och han sa ”Ja”. Jag frågade hur det är med däcktrycksövervakningen
och han svarade att systemet i min bil inte har sensorer utan mäter via ABS-kransarna. Om hjulen
inte rullar synkron kommer ett meddelande. Jag frågade att på så sätt får man ingen information
om en punktering som det var i mitt fall. Han sa ”nej, så är systemet uppbyggt”. Vad är det här
för en dålig konstruktion?
Angående förarstolen sa han: ”vi har aldrig hört om ett sånt fel!” Jag sa ”Men XXX sa att det är
känt?” Han sa ”Då har han missuppfattat dig. Det enda vi kan göra är att ta ett speciellt fett som
hjälpte med stolen på XC90” Jag sa ”Vad bra, kan ni göra detta nu?” Han sa ”Nej, fettet måste
beställas från Göteborg. Då måste vi boka ny tid”. Vad är ni för verkstad om ni inte en har ett fett
hemma. Jag har samtidigt kollat i diverse forum och felet är välkänt!

Och nu kommer det absolut bästa: vi har fått en faktura för felsökning av däcktrycksövervakningen.

Men nu är det nog. Jag kräver att vi häver avtalet. Anledningarna var många och relevanta. Alla
är dokumenterade. Tiden som jag har tappat under det senaste året var mycket. Bemötandet från
eran sida har varit undermåligt jämt!

Jag förväntar mig att ni tar billbaka bilen utan jag måste betala en enda krona. Kontantinsatsen ska
betalas tillbaka. Om det inte händer kommer jag kommunicera det här ärendet på sociala medier, samt
att kontakta de stora bil-tidningarna i Sverige.

Jag har aldrig tänkt att vara tvungen att gå så långt men ni ger mig inget val. Jag har visat mer tålamod
än som kan förväntas.

Jag förväntar ett godkännande från er senast onsdag 29/5.


Med vänliga hälsningar
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]