Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av ICEnow
#1322436
Var ändå inne på VW idag. Frågade om de har VW original bränsletillsatser?
Japp det finns sa killen och slog upp i datorn. De passar för alla bilfabrikat.

G001770A2 - man häller i tanken och tillsatsen rengör spridare, om ojämn gång på bilen och i förebyggande syfte. för bensin.
G001780M3 - samma som ovan + tar bort sotbeläggningar. för bensin.

Byggnaden bredvid finns BMW. gick dit och frågade samma sak.
Japp sa killen där. Det finns BMW original Diesel additiv som rengör spridarna: 83192296922.
Han trodde att de hade för bensin också, men hittade inte det i datorn just då.

Dessa kommer jag att köpa i fortsättningen, istället för de som CircleK säljer. Känns säkrast.

Spännande att få se om alla skeptikers kommentarer nu! Är tillsatser fortfarande bluff?
Eller skall ni gömma er bakom gardinen?
av Malmstroem
#1322456
Malmstroem skrev:Jag har under 30 års bilägande aldrig regelmässigt hällt i någonting i diesel / bensin. Jag har aldrig drabbats av några problem av det.

Så min uppfattning är rätt klar. Det är bortkastade pengar. Om bilen gick dålig skulle jag kunna tänka mig att hälla i någon typ av insprutningsrengöring bara för att prova. Det lär inte göra någon skada. Men förhoppningarna på lösning av problemet skulle vara rätt låga.
Jag får börja med att citera mitt första inlägg i tråden. Se ovan.

Tillsatser kan hjälpa mot föroreningar i insprutningen. Hur länge och i vilka fall det behövs kan diskuteras. Jag kan som sagt var tänka mig att prova om bilen går dåligt. Du bör dock inte ha alltför stora förväntningar på permanent lösning av problemet.

Att VW säljer dem ser jag fortfarande mer under begreppet "det finns de som köper tillsatser". Vinstmarginalen är rätt stor, även jämfört med andra reservdelar (som också är kassakor...).

Bristen på verifierade undersökningar om positiva effekter kvarstår fortfarande.
av Malmstroem
#1322474
Nej, jag vet inte vad VW och BMW har för bevis.

Vad jag anser mig veta är att det inte finns några verifierade publicerade undersökningar som visar att tillsatser har effekt. EPAs rapport som jag hänvisade till tidigare är ett exempel på det. Varken VW eller BMW har redovisat några resultat som jag kunnat hitta.

Det är fullt möjligt att det finns bevis som ses som intern företagsinformation och inte publiceras externt. Jag tror inte att så är fallet, eftersom de undersökningar som finns visar på små eller inga effekter. Men det är som sagt inget jag kan bevisa. Det är principiellt sett väldigt svårt att bevisa att någon inte har bevis...
Användarvisningsbild
av Funk
#1322479
Spännande att få se om alla skeptikers kommentarer nu! Är tillsatser fortfarande bluff?
Eller skall ni gömma er bakom gardinen?

Jag hävdar fortfarande att dom är onödiga, bluff eller placebo på en frisk motor , välj själv vad du vill kalla det.
Volvo som sagt avråder från bruk av dem..
Gömmer mig för övrigt inte.



/Thomas
av ICEnow
#1322509
Malmstroem skrev: tor 20 jun 2019, 14:37 Nej, jag vet inte vad VW och BMW har för bevis.

Vad jag anser mig veta är att det inte finns några verifierade publicerade undersökningar som visar att tillsatser har effekt. EPAs rapport som jag hänvisade till tidigare är ett exempel på det. Varken VW eller BMW har redovisat några resultat som jag kunnat hitta.

Det är fullt möjligt att det finns bevis som ses som intern företagsinformation och inte publiceras externt. Jag tror inte att så är fallet, eftersom de undersökningar som finns visar på små eller inga effekter. Men det är som sagt inget jag kan bevisa. Det är principiellt sett väldigt svårt att bevisa att någon inte har bevis...
Du vet inte om VW och BMW har något bevis och du tror inte det finns information.
Mitt bästa tips är att du går till kyrkan, det är bästa platsen för tro, inte detta forum.
av ICEnow
#1322511
Funk skrev: tor 20 jun 2019, 15:00
Spännande att få se om alla skeptikers kommentarer nu! Är tillsatser fortfarande bluff?
Eller skall ni gömma er bakom gardinen?

Jag hävdar fortfarande att dom är onödiga, bluff eller placebo på en frisk motor , välj själv vad du vill kalla det.
Volvo som sagt avråder från bruk av dem..
Gömmer mig för övrigt inte.



/Thomas
Vad baserar du din hävd på?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1322524
Innan ni pennfäktas något alldeles galet mycket tycker jag att det är tid för lite eftertanke och funderande istället för sluggande.

1. Vad är det som kan korka igen spridarna ??? . Jag antar att det är sot och utfällningar från bränslet. Rätt eller fel???

2. Hur får man bort det. Jag har ju under mina mekartider tvättat motordelar i både bensin och diesel och det löser ju upp det mesta skit som sitter fast.

3. Eftersom spridarna ligger i bensin/diesel hela tiden måste det ju vara avlagringar som sitter ohyggligt mycket hårdare då de inte löses upp av bensinen och diesel som strömmar genom spridarna oavbrutet.

4. Alltså måste tillsatserna man slår i tanken vara satan så aggressiva om de ska ha en sportmössa att rensa spridarna. Fotogen och lacknafta som finns i billiga produkter kan ju knappast lösa upp något.

5. Produkter som verkligen löser upp detta måste innehålla något annat svinstarkt som är på en helt annan nivå och därför löser upp beläggningarna.

6. Man undrar ju lite hur systemet i övrigt mår av sådana grejer. Plast, ledningar, packningar, bensinpump , flottör , aluminium, tankgivare, osv. Mår de bra av den häxbrygden?

Någon som kan svara på dessa funderingar?

Det verkar som de flesta tillsatser man kan köpa innehåller Polyisobutyleneamine. Det är väl samma som bensinbolagen tillsätter själva i tex miles diesel och bensin på circle K man kan tanka på macken.
Användarvisningsbild
av leiwi
#1322533
VolvoB20 skrev:Innan ni pennfäktas något alldeles galet mycket tycker jag att det är tid för lite eftertanke och funderande istället för sluggande.

1. Vad är det som kan korka igen spridarna ??? . Jag antar att det är sot och utfällningar från bränslet. Rätt eller fel???

2. Hur får man bort det. Jag har ju under mina mekartider tvättat motordelar i både bensin och diesel och det löser ju upp det mesta skit som sitter fast.

3. Eftersom spridarna ligger i bensin/diesel hela tiden måste det ju vara avlagringar som sitter ohyggligt mycket hårdare då de inte löses upp av bensinen och diesel som strömmar genom spridarna oavbrutet.

4. Alltså måste tillsatserna man slår i tanken vara satan så aggressiva om de ska ha en sportmössa att rensa spridarna. Fotogen och lacknafta som finns i billiga produkter kan ju knappast lösa upp något.

5. Produkter som verkligen löser upp detta måste innehålla något annat svinstarkt som är på en helt annan nivå och därför löser upp beläggningarna.

6. Man undrar ju lite hur systemet i övrigt mår av sådana grejer. Plast, ledningar, packningar, bensinpump , flottör , aluminium, tankgivare, osv. Mår de bra av den häxbrygden?

Någon som kan svara på dessa funderingar?

Det verkar som de flesta tillsatser man kan köpa innehåller Polyisobutyleneamine. Det är väl samma som bensinbolagen tillsätter själva i tex miles diesel och bensin på circle K man kan tanka på macken.
FANTASTISKT bra analys !!!!!
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]