Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1322307
Hej alla!

Frågar åt en vän... :-D
Bilen i fråga är en V70N 2,4 140hk, 2005. Har gått knappt 19000 mil.

Fråga nummer 1:
Då och då dyker det upp meddelanden i färddatorn där det står "bromssystem service erfordras" samt "motorsystem (eller något liknande) service erfordras". Det är ganska sällan och meddelandet försvinner oftast om man stänger av bilen och startar igen. Ingenting har slutat fungera, så som farthållare eller liknande. Allt funkar som vanligt.

Har försökt att läsa ut felkoder med en sån här hyfsat värdelös "universell" felkodsläsare men den hittade inga felkoder överhuvudtaget.

Idéer? Vad göra? Känns dyrt att köpa VIDA bara för att hjälpa en kompis med sin bil.

Fråga nummer 2:
Bilen är hittills servad på Volvo hela sitt liv och senaste servicen enligt servicebok och kvitton är gjord 2018-01 och för ca. 1500 mil sedan. Vad jag förstår av serviceboken så bör servicelampan tändas efter 3000 mil/1 år? Det har den ännu inte gjort. Idéer angående detta? Kan man på något sätt se hur långt bilen tycker det är kvar till service?

Fråga nummer 3:
Om jag servar bilen trots att servicelampan inte tänts ännu och gör en återställning av serviceindikatorn som vanligt (hålla inne trippen etc.), nollställs mil/tid till nästa service iallafall? Trots att lampan ännu inte tänts?
#1322312
SBergdahl skrev: ons 19 jun 2019, 15:50 Angående tvåan så borde den tänts på tid vid det här laget, ja. Oavsett läge för service.

Och angående trean så ja den nollas och börjar räkna om ovavsett när den nollas.
Precis som jag tycker också. Gjordes ett kopplingsbyte på Volvo 2018-06 som det finns kvitto på, står dock inget om att man passat på att göra någon typ av service på kvittot då heller. Undrar om det kan ha nollställts då på något vis?

Jaja, jag beställer väl hem prylar och gör en service och testar att nollställa serviceindikatorn ändå.
#1322361
SBergdahl skrev: ons 19 jun 2019, 17:25 Säljaren nollställt en extra gång innan försäljning av oklara skäl, om du köpt den inom ett år?
Jag klurade på det också först men ser ingen anledning riktigt. Bilen köptes i juli-augusti 2018 och allt som någonsin gjorts på den är gjort på Upplands Motor och det finns dokument på allt. Och då var det ju dessutom bara typ 6 månader sen den servades enligt boken.

Dessutom fick jag inte riktigt känslan av att han var en kille som hade koll på att man kunde släcka servicelampan själv. :-D

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]

Efter en del fundering fick det bli Goodyear Effic[…]

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]