Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1322177
Variosboy skrev:Perfekt för E.on att ha elbilarna att skylla på istället för att säga som det är, att man investerat minsta möjliga och plockat ut största möjliga vinst istället.. ;-)
Jag försvarar inte nätägare. Men man ska komma i håg att absoluta merparten av nätägare av lokalnät är kommunala bolag. Dessutom har inte nätägare samhällsmässigt planeringsansvar för att plötsligt och storskaligt införa batteribilar. Det har staten genom regeringen, SVK samt Energimarknadsinspektionen. Regeringens energipolitik är oförutsägbar, ryckig och ändrar sig ofta strukturellt. Den är inte pragmatisk på något sätt och samhällsomfattande energibeslut är mycket sällan tekniskt underbyggda. Beslut grundar sig ofta på ideologiska övertygelser och visioner utan tillräcklig hänsyn till tekniska realiteter i elenergiproduktion och elenergidistribution. Dessutom medför de dåliga besluten på grund av detta ofta ökad klimatbelastning.

Följande elnätägare finns i Sverige nu, varav merparten är kommunala bolag:
Spoiler »
Mer info om ansvar gällande stamnätet, regionnäten och lokalnäten:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0#p1320742
#1322183
Camel skrev: tis 18 jun 2019, 21:44
Derank skrev:Nu väntar jag bara på skatten på elbilar...
Jag också.
Den lär inte vara långt borta. Även lite extra skatt på el som komplement till bortfallet av bensin och dieselskatter lär vänta runt hörnet.
För varje såld elbil istället för diesel förlorar ju makthavarna pengar i form av skatteinkomster.
#1322186
Eon skyllde inte på elbilar i sitt brev. Däremot gjorde BytBil det i sin tolkning.. I rubrikform då det lockar läsare och gör så att hela antielbilsgänget sprider länken.

I Eons brev står det att anledningen till höjningen är för att vädersäkra nätet och att ett modernt elnät är en förutsättning för att garantera el till allt och alla i framtiden, bland annat elbilar.
Ingenstans står att man bygger ut elnätet för att så krävs på grund av elbilarna, eller att elbilarna är orsaken.

Men den ilskna mobben som går på allt utan att läsa mer än rubriker kommer aldrig så långt, de är för upptagna över att ha något nytt att rikta sin ilska över höjda kostnader mot.
#1322191
joel80 skrev:Den den ilskna mobben som går på allt utan att läsa mer än rubriker kommer aldrig så långt, de är för upptagna över att ha något nytt att rikta sin ilska över höjda kostnader mot.
Om man känner ilska pga höjda nät- och energikostnader bör man rikta den mot de ansvariga för energipolitiken. Och det är inte i första hand elnätbolagen.
#1322194
Deras miljarvinster får inte ifrågasättas?

Men visst.. Att politikerna sålde ut en av vår viktigaste infrastrukturer till vinstdrivande bolag är inte helt bolagens fel. Det var ju ingen svår gissning när man säljer ut något där köparna får monopol ställning och sen nära fri prissättning. Nu får vi lite ändring vid nyår så då går priset ner igen.. Men reglerna kommer väldigt sent.
#1322199
personligen så bryr jag mig inte om elnotan då jag bor i lägenhet och betalar 420sek i månaden nu i el, det var 220sek för 19år sedan så mig får de inag stoar pengar av, om elen så skulle gå upp 100% är det småpengar i det stora hela.

Det är ärl liet värre för husägare som förbrukar 25,ooo kilowatt per år el vad de nu gör av med.

Jag sa bara att nu får alla vara med att betala för utbyggnaden av laddstolparna, och hade man räknat med något annat.

Fan va alla hugger direkt,

Och ja, jag har läst artikeln JOEL
#1322208
Det är artikeln som är lite märklig! Och framför allt rubriken. Dom baserar den på brevet från EON men vrider det (mycket med rubrikvalet) att handla om elbilar då ert triggar rätt många.

Jag är en sån villaägare med ca 25 000kWh per år. Det är inte så fasligt dyrt med abonnemanget. Ca 5000kr per år.
Värre på många ställen i södra Sverige.
  • 1
  • 91
  • 92
  • 93
  • 94
  • 95
  • 380

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]