Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1321983
Ingen erfarenhet av BSR's dieseloptimeringar men däremot vad gäller BSR-optimering av min S80N, femcylindrig turbobensinare motormodell B5254T6. När det gäller BSR så momentbegränsas lådan (i detta fall AWTF-80 SC) vid växlingarna så att det sker fast och fint utan ryck även vid fullt pådrag.

En annan positiv sak är att bränsleförbrukningen går ner en del, nu ligger den på hyfsade 0.69 l/mil vid långkörning landsväg - motorväg blandat vid medelhastighet 96 km/h. Klart "klimatsmart" på så vis, jfr förbrukningen i originalutförande *).

Självklart får man vara litet eftertänksam med gasfoten men omkörningar sker alltid med stor bestämdhet - för max säkerhet - och jag ska inte sticka under stol med att det är riktigt trevligt att trycka till med en härlig kickdown litet då och då bara för den goa känslan :) Inget som påverkar medelförbrukning nämnvärt över längre sträckor.

Men det är ju som sagt BSR till bensinare detta, låter det vara osagt om motsvarande gäller dieselmotorer. På nyare bilmodeller finns motorgaranti från BSR upp till viss ålder/ antal mil så det verkar som en seriös firma tycker jag.
___
*) Det är inte utan att jag känner mig litet extra stolt och glad att kunna göra en insats för att hålla nere min CO2-belastning, tycker var och en får försöka dra sitt strå till stacken i dessa tider av klimatrelaterade diskussioner.
#1322033
oldtimersmc skrev:polestar har även ett snävare register 15hk/30Nmr+. (noll-hundra ger från8.3 ner till 8,1 asså två tiondelar i botten(lär inte få henne att jubla) Medans BSR ger en bredare register 66 hk/88Nm extra 245khr ger ett snävare register 29hkr/68Nm.

Men ge mig gärna andra erfarenheter så jag han ngt att stå på.
Autotech Motorsport göteborg skulle jag rekomendera!
#1322069
Derank skrev: mån 17 jun 2019, 18:31 Jaja, vi släpper det där, vi har helt olika åsikter och erfarenhet av trimmade fordon

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
Jag kan i alla fall tillägga att min kusin jobbar men motorutveckling på en av Sveriges största fordonstillverkare och det är intressant att höra när han berättar om jobbet.

När man tar fram en ny motor så kör man den många tusen timmar med alla typer av trimningsgrad och effketutag både i forrdon ute på provområdet och ute i trafiken. Man kör den även i motorcellerna inne på labbet i med alla olika effektuttag som finns under olika förutsättningar. Man skruvar även upp effekten tills motorerna havererar, sen har man jobb i några timmar med att städa testrummet från olja och motordelar. Att trimfirmor skulle kunna locka fram fler hästkrafter än tillverkarna själva är bara löjligt.

När allt är klart så väljer man sedan ett effektuttag som som klarar utsläppsgränser, certifieringar, marknadsavdelingens önskemål och ger vettigt hållbarhet och marginal under alla upptänkliga förhållanden och förutsättingar. Allt från höghöjd till extremvärme och extremkyla med tunga släp ska det hålla för under många mil. Polestar har under senare år bara varit ett varumärke för mjukvaran som volvo själva plockar fram när man tar sina motorer.

Självklart kan sedan 3:e partare sälja mycket högre effekt och vridmoment än Volvo/Polestar då man kan låta marginaler vara mindre, och man struntar i utsläpp och andra krav.

Det är bara att välja vad som man själv vill prioritera när man köper trim till bilen, men alla trimm är definitivt inte samma sak, långt ifrån.

Nuförtiden finns ju t.o.m crack-verkyg ute på nätet så man ka ta sig in i bilen själv och ladda egna hemmagjorda mappar eller mappar man laddar ned gratis och lägger in i ECUn från nätet med alla möjliga olika effekter om man vågar.
#1329028
B20 har naturligtvis rätt, inget kan slå motortillverkarens seriösa tester md de resurser som ex Volvo har så utan tvekan så är det det bästa alternativet.
Men likväl sågar jag ju genom åren trimmat massor av motorer och visst när man närmar sig gränsen för vad som går att ta ut så får man vara beredd att det kommer ett haveri men till allra största del så handlar det om hur man använder kraften.
Om man ligger och konstant pressar grejjerna till det yttersta så blir det ett ras men om man bara klappar på nar det ”uppstår husbehov” då skall det mycket till för att det skall smälla under huven...
#1329061
Javisst Volvo är duktiga på att leverera motorprogram som är bäst for Volvo
Ta 2.5FT som exempel den har 231hk både på 95oktan och E85. Finns mycket mer o plocka ut med E85 utan att slita extra. Den lådan går i diselbilarna med högre NM. Efter BSR går den mjukare och med färre kickdowns.

Även kört Saab 2.3T på ST1 e85 från 32.000mil > 37.000mil och då hade den st1 när jag köpte den också.

Ni som har största Disel femman kanske inte har lika mycket att vinna. Men välservade bilar som körs av vettiga människor går inte sönder av BSR eller andra seriösa bolag.
För övrigt är det inte HK som tar sönder motorer och lådor det är höga NM på låga/lägre varvtal.

Volvo börjar leverera med lägre effekt just för att de vill sälja dyr Polestar mjukvara.
De levererar bästa programvaran för de själva. Dvs så driftsäkert som möjligt även om bilen misskötts så ska den hålla 20.000mil i alla förhållanden. Vilken stolle som helst som inte kan hantera växellådan ska inte kunna ta sönder motorn.
#1329471
Haft på 2,4T och nu D5 -12 (1+). Klart märkbart på D5 då jag gick från Polestar till 1+
Toknöjd!
Enda kruxet kan vara att BSR gav sken av att bara åka in till några av deras återförsäljare å få det installerat. Stämmer i o f men är INTE free of charge...

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]