Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo_740_GLT
#1321964
Ska byta vänster länkarm på en v70 D5 2006 och har kikat runt lite. Behöver man lossa styrstaget och ska man ta bort drivknut bulten helt eller ska den sitta kvar i ett par gängor?

Skickat från min G8141 via Tapatalk

av MickeM
#1321968
Drivaxel skruven är för att inte drivaxeln ska dras med ut. Men det kan hända ändå, om man inte passar upp.
Jag sätter därför ett spännband från subframe runt fjäderbenet som hindrar drivaxeln att dras isär för långt. (Inre knuten kan ramla isär)

Och sedan släpper jag endast spindelleden och krängningsstaget. Det staget vill annars trycka iväg fjäderbenet när krängningshämmaren vill upp.
Och sedan låter jag allt övrigt sitta. Inkl drivaxelskruv.
Man får dra fram fjäderbenet något för att få upp länkarmen i våg så skruvarna i subframe går i, (flytta längsmed alltså, inte ut/in) och det är också lite marigt att sedan böja ner länkarmen, så du får i spindelleden. Bussningarna är ganska starka.

Men det böket har du avsett om du släpper styrstag, drivaxelskruv, osv....
av Volvo_740_GLT
#1321970
Ok tack för svar, det men att spännafast fjäderbenet var inte så dumt.

Skickat från min G8141 via Tapatalk

av Volvo_740_GLT
#1321975
Hur lång tid tar det att byta en länkarm ungefär?

Skickat från min G8141 via Tapatalk

av Volvo_740_GLT
#1322000
knutten52 skrev:Det beror på var tummen växt ut
Har bytt lite av varje, drivknutar, fjäderben med mera så tummen sitter vid sidan handen och inte mitt i. Hehe



Skickat från min G8141 via Tapatalk

av ThomasNygards
#1322030

MickeM skrev:... det är också lite marigt att sedan böja ner länkarmen, så du får i spindelleden. Bussningarna är ganska starka.
När jag bytte senast så fäste jag ett spännband mellan höger och vänster länkarm. På så sätt spänner man ned den sida man vill få i med lätthet. Såg det i någon youtubevideo, funkade klockrent!

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk

av Volvo_740_GLT
#1322117
Nu så är länkarmen bytt så jag tackar er för alla tips. Det var ju enkelt förutom att få länkarmen att släppa från spindelleden den satt stenhårt tror att jag la ca 1 1/2 timme innan jag fick den att släppa.

Skickat från min G8141 via Tapatalk

Ju mer jag läser här på forumet om[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]