Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Voollvvooo
#1321778
VolvoB20 skrev: sön 16 jun 2019, 17:29 Dina bromsar ska vara mycket starkare än motorn. Motorn har inte en chans att flytta bilen om du bromsar hårt. Bromsarna kan stanna bilen på under 3 sekunder 100-0 km/h. Motorn kan inte accelerera din bil 0-100 på 3 sekunder.

Varför petade du inte bara till växelspaken så den hamnade i neutral. Att få i backen är ju mycket svårare för du måste ju få ur spärren till backen.
Hann inte tänka så långt i paniken att undvika väggen la jag av ren reaktion i backen
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1321781
Voollvvooo skrev: sön 16 jun 2019, 17:34
VolvoB20 skrev: sön 16 jun 2019, 17:29 Dina bromsar ska vara mycket starkare än motorn. Motorn har inte en chans att flytta bilen om du bromsar hårt. Bromsarna kan stanna bilen på under 3 sekunder 100-0 km/h. Motorn kan inte accelerera din bil 0-100 på 3 sekunder.

Varför petade du inte bara till växelspaken så den hamnade i neutral. Att få i backen är ju mycket svårare för du måste ju få ur spärren till backen.
Hann inte tänka så långt i paniken att undvika väggen la jag av ren reaktion i backen
Hur 17 fick du i backen när bilen åker framåt? Automatlåda?
av MickeM
#1321783
Och handbromsen skulle aldrig lyckas med vad fotbromsen misslyckades. Bromsar endast en bråkdel av fotbromsen.
Då är fotbromsen OCKSÅ paj, precis samtidigt.

"Trampade foten I botten ". Sannolikt gasen av misstag, eller att man trycker både gas och broms samtidigt, med foten dumt placerad. Skulle förklara varför du lyckades få i backen.

Men jag tror också på mänskliga faktorn. Kanske dåliga skor eller en golvmatta som kom ivägen.....
Jag kallar ingen för lögnare!
Det man upplevt, är ju sanningen.

Alternativt :
Så gick fotbromsen I botten, och bilen tuggade framåt på tomgången.
En dieselmotor är mycket stark så, och en automatlåda drar hela tiden.
Även med manuell låda tuggar den framåt ganska stark.

Men, då ska fotbromsen vara defekt även nu. Knappast en enda gång.
av Voollvvooo
#1321793
MickeM skrev: sön 16 jun 2019, 17:42 Och handbromsen skulle aldrig lyckas med vad fotbromsen misslyckades. Bromsar endast en bråkdel av fotbromsen.
Då är fotbromsen OCKSÅ paj, precis samtidigt.

"Trampade foten I botten ". Sannolikt gasen av misstag, eller att man trycker både gas och broms samtidigt, med foten dumt placerad. Skulle förklara varför du lyckades få i backen.

Men jag tror också på mänskliga faktorn. Kanske dåliga skor eller en golvmatta som kom ivägen.....
Jag kallar ingen för lögnare!
Det man upplevt, är ju sanningen.

Alternativt :
Så gick fotbromsen I botten, och bilen tuggade framåt på tomgången.
En dieselmotor är mycket stark så, och en automatlåda drar hela tiden.
Även med manuell låda tuggar den framåt ganska stark.

Men, då ska fotbromsen vara defekt även nu. Knappast en enda gång.
Då har jag väll på något vänster lyckats trampa ner både gasen och bromsen men känns fortfarande osannolikt då gasen sitter högre upp och jag redan hade foten på bromsen... Men får väll se Volvo on call rekommenderade att inte ens starta bilen igen och skickade en bärgare så får väll förhoppningsvis snart svar.
Tack för era svar!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1321852
Jag har varit med om att bilen gasar själv många gånger under mitt bilkörande genom åren.

Returfjäder som lossnat så det blir full gas.

Gasvajer som frös fast på motorväg så det blev full gas.

Gasstag som lossnat så det blev full gas.

Men vid alla de tillfällena har det inte varit problem att bromsa in. Bromsarna har varit mycket starkare än motorn.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1321855
Hur van är du vid bilen?
Det låter ju som att du haft en halv högerfot på bromsen och andra halvan på gasen ...
Lösa golvmattor i bilen som du nyss haft ute för vädring? Sådana har man läst/hört ställt till det förut.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1321919
I alla fall på min V70 - 05 så bröt den gasen helt om man gasade och bromsade hårt samtidigt och bilen var i rörelse. Jag märkte det när jag försökte värma upp bromsarna innan besiktning. Då fick man släppa upp gaspedalen helt för att "få gasa" igen. Svårt att se att man tagit bort den säkerhetsåtgärden på nyare modeller...
av MickeM
#1321946
Voollvvooo skrev: sön 16 jun 2019, 18:25
MickeM skrev: sön 16 jun 2019, 17:42 Och handbromsen skulle aldrig lyckas med vad fotbromsen misslyckades. Bromsar endast en bråkdel av fotbromsen.
Då är fotbromsen OCKSÅ paj, precis samtidigt.

"Trampade foten I botten ". Sannolikt gasen av misstag, eller att man trycker både gas och broms samtidigt, med foten dumt placerad. Skulle förklara varför du lyckades få i backen.

Men jag tror också på mänskliga faktorn. Kanske dåliga skor eller en golvmatta som kom ivägen.....
Jag kallar ingen för lögnare!
Det man upplevt, är ju sanningen.

Alternativt :
Så gick fotbromsen I botten, och bilen tuggade framåt på tomgången.
En dieselmotor är mycket stark så, och en automatlåda drar hela tiden.
Även med manuell låda tuggar den framåt ganska stark.

Men, då ska fotbromsen vara defekt även nu. Knappast en enda gång.
Då har jag väll på något vänster lyckats trampa ner både gasen och bromsen men känns fortfarande osannolikt då gasen sitter högre upp och jag redan hade foten på bromsen... Men får väll se Volvo on call rekommenderade att inte ens starta bilen igen och skickade en bärgare så får väll förhoppningsvis snart svar.
Tack för era svar!
Självklart rekomenderar Volvo dig att inte köra bilen.
Givetvis kan det vara ett fel av något slag, och dom måste ta det säkra före det osäkra.
Jag tycker inte heller du ska köra bilen innan någon kunnig har undersökt den.

Det du skulle kunna göra, om bilen står kvar, är att gå ut och trycka på bromsen.(utan att starta)
Känns den normal?
Om nej, har du helt klart fel i bromsarna.

Det är mest det mest sannolika (förutom mänskliga faktorn), för om bromsen falerar, så driver den framåt, även om du inte rör gaspedalen. Skulle gasen ha hängt sig, skulle du kunnat bromsa. Annars ska BÅDE broms och gas falera, och dessutom samtidigt. Det är två i grunden oberoende system.
Otroligt osannolikt!
av frippe64
#1321949
Av någon anledning påminner denna historia mig om lasbilschauffören som med polisens hjälp körde av vägen i Skara, och nu är åtalad för vårdslöshet i trafik och falsklarm. :-/

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]