Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1321278
V70, 2005:a, 140 hk bensinmotorn
Lutande bil vid byte av motorolja?
Tidigare så har jag haft klossar under alla fyra hjulen vid byte av motoroljan, så att bilen har stått så vågrätt som möjligt.

Vid sista bytet av motorolja så hade jag bara klossar under framhjulen.
Rinner den gamla motoroljan bättre ur bilmotorn vid oljebyte ifall bara framvagnen är upphissad?
Blir motorn bättre tömd på gammal motorolja om man gör så här?
Motorns avtappningsplugg sitter ju långt bak i kanten av motorn.
Naturligtvis varm motor vid oljebytet.

Jag upplevde att 12 liters bygghinken med pip från Biltema, artikelnummer 86-878 fungerade väldigt bra som uppsamlingskärl vid tömningen av den gamla oljan ur motorn.
Med denna bygghink så blev det bara lite spill vid urtappningen av oljan ur motorn.

Mina tidigare motoroljebyten har givit mera oljespill.

Nästa gång jag byter motoroljan så provar jag kanske med två bygghinkar, en under oljefiltret och en under oljepluggen.

En annan fråga: Hur spärrar man motorhuven i öppet läge på V70n så att den inte blåser igen vid kraftig vind?
EDD43.JPG
Add description
EDD43.JPG (113.66 KiB) Visad 1175 gånger
EDD44.JPG
Add description
EDD44.JPG (184.46 KiB) Visad 1175 gånger
#1321280
Jag brukar göra som du gjort nu. Eventuella skillnader som följd av lutning tror jag är försumbara i praktiken, en dl hit eller dit spelar ju ingen roll när du håller i fem liter ny olja sen.

Motorhuven har jag aldrig haft nåt problem med att den blåst igen. Frisk gasfjäder? Men det är klart tillräckligt hård vind så räcker ju inte den oavsett.
#1321304
Oljan rinner inte direkt ut bättre för att du lutar upp bilen. Motorn i sig lutar bakåt och i tråget så har man väggar som gör att all olja inte kan ta sig ut ändå. Så länge oljan är varm och man väntar tills det slutat droppa så har man gjort det som går.
säkring volvo v70n 2000 2,4t

Enligt Volvos gamla EWD ,skulle V70 -00 ha 4 s&aum[…]

Tja!! Varken ljusen till regplåtsbelysingen[…]

Kan det vara någon glapp eller något l[…]

Hej, jag har en Volvo V70 2005 mod D5. Den har f&a[…]