NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nissebrun
#1321227
Hej. Då det nu är dags för 12 000 mils service så är det en sak som jag undrar lite över. Det står ju i serviceschemat att kontroll och ev. justering av ventilspel ska göras men de 2 verkstäder som jag pratat med verkar anse att det är lite si och så med det. Är det något de fått om bakfoten eller är det inget som "måste" göras ? Sedan undrar jag också hur krångligt det är att själv byta de 2 remmar som sitter på en V 50 1,8 F -09 ?
av Rådlös
#1321256
Jag har en V70 2.0 F -08. Samma motorblock som ditt, men med lite större cylinderborrning. Där har man inte gjort någon åtgärd. Möjligen lyssnat efter oljud? Men inte åtgärdat något. Jag har en utskrift från VIDA här och där står kontrollpunkten med.
På 2.5 F-motorerna (dom 5-cylindriga) är motsvarande ventilkontroll avskaffad. Man insåg väl att det var överflödigt. Volvo hade garderat sig "med både hängslen och livrem" när dom projekterade motorerna men har insett att det inte behövdes.
Kör du på E85 så får du som bonus en lägre förbränningstemperatur i förbränningsrummet. Detta sparar på ventiler och ventilsäten. Bensin brinner ett par 100° varmare. Där är risken större med slitage. Därmed inte sagt att det inträffar, men risken är lite större.

Ett tillägg med lite egna spekulationer: Du kan ju köpa ett stetoskop på Biltema. Det kostar 100 - 200 kr. Sedan kan du lyssna på motorn om du hör något oljud från ventilerna. Det går att göra med en vattenslang eller liknande också, men då har du båda händerna upptagna. Med ett stetoskop behöver du bara en hand. Tänk på att inte vara i närheten av roterande remmar och annat rörligt!
Hör du inget oroande så var glad om verkstaden väljer bort ventilkontroll i servicen.
av nissebrun
#1321297
Tack för ditt svar. Pratade med ytterligare en verkstad idag och det var samma svar där. Inget han kände igen. Det känns ju bra för då sparar man ju några kronor där. 😃
Användarvisningsbild
av frasse4
#1321321

Rådlös skrev:Ett tillägg med lite egna spekulationer: Du kan ju köpa ett stetoskop på Biltema. Det kostar 100 - 200 kr. Sedan kan du lyssna på motorn om du hör något oljud från ventilerna. Det går att göra med en vattenslang eller liknande också, men då har du båda händerna upptagna. Med ett stetoskop behöver du bara en hand. Tänk på att inte vara i närheten av roterande remmar och annat rörligt!
Hör du inget oroande så var glad om verkstaden väljer bort ventilkontroll i servicen.
Vad jag förstått är man rädd för att ventilspelet minskar pga att ventilsätena slits eller liknande, dvs man hör inte att det tickar som när spelet blir för stort. Men som sagt det har avskaffats så då får man ju lita på rekommendationerna Bild

av frippe64
#1321360
Det är väl bara på flexifuel som Volvo har haft serviceintervall på ventilspelskontroll, så nån tanke finns det väl att etanol sliter mer.
Jag har inte läst något om problem på 2,0F, men på 2,5FT verkar det ha bytts en hel del toppar, speciellt på taxibilar som kör etanol.
av Rådlös
#1321437
frippe64: Det är just 1.8 F och 2.0 F som har kvar ventilkontroll i serviceschemat. På 2.5 F (5-cylindriga) är det avskaffat. Men som sagt, det görs i flera fall ingen åtgärd på 1.8 F och 2.0 F. Bl.a på min egen 2.0 F som snart har gått 16 000 mil. Och TS fick ju besked från flera verkstäder att det inte görs.
Det finns "en hel skog" av rykten om FFV-bilar om hur farligt, dyrt och omöjligt det är att köra på E85. Så gott som alla dessa rykten är bara trams och bluff. Dom flesta kommer från sådana som aldrig har kört någon FFV eller ännu mindre ägt någon. Det är alltid någons jobbarkompis kusins morsas före detta sambos grannes bekant som fick stora besvär när vederbörande en gång åkte i en FFV-bil. Det är sådan nivå på dessa rykten.
Nu säger din signatur att du har en FFV. Hur långt har du kört på E85 med den bilen? Hur mycket motordelar har du tvingats byta?

Den aktuella tråden: viewtopic.php?f=31&t=149547
Skulle va intressant att läsa vad man kom fram till.
Jag har kört ca 12 000 mil med min FFV. Alltid på E85. Har aldrig tankat något annat. Jag har bara läst ett (1) inlägg här på detta forumet häromdagen med någon som hade en slutkörd 1.8 F-motor. Men det var nog lite oklart hur vad felet var. Ingen komptest t.ex hade gjorts i det första läget.
Och en lägre förbränningstemperatur säger direkt att det sliter mindre på motorn.

Den aktuella tråden: viewtopic.php?f=31&t=149547
av frippe64
#1321741
Ja, du har rätt, det finns "en hel skog" med rykten om etanol, en del påstår att det till och med skulle vara bättre för motorn... Jag konstaterar att Volvo har ventilspelskontroll på flexifuel men inte på motsvarande bensinare. Jag konstaterar att Saab har andra ventilsäten (både insug och avgas) samt andra insugsventiler på biopower jämfört med ecopower. Om ventiler/säten skiljer på den etanolkonverterade Duratecen kan jag inte säga just nu, men jag har ett dokument någonstans som beskriver alla ändringar, ska se om jag kan hitta det. Utöver det är det halverade oljebytesintervall på dom etanolkonverterade motorerna. Hursomhelst så litar jag mer på dessa motorkonstruktörer, som uppenbarligen anser att etanol ger en ökad belastning på vissa delar av motorn.
S/V60 Polestar utan taklucka

Jag har inte själv kört fyran i Polestar[…]

V70 motor till 850

Det är inte förens runt -00 när 140[…]

740 generator laddar dålig

Har en 740 gle med b230e som laddar dåligt […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Disney