Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1321261
Fjonsson skrev: tor 13 jun 2019, 00:36
Camel skrev: ons 12 jun 2019, 23:16
År 2017 producerades 0,89 TWh elenergi i Trollhättans kommun men hur mycket som förbrukats verkar sekretessbelagt... ;-) Olidans och Hojums vattenkraftverk stod sannolikt för merparten av produktionen. Frågan är vad som förbrukar elenergin?
Det pågår ju en del verksamhet som går på el i staden....
Sekretessbelagt?
Ja men borde ju minskat en hel del när pressen/måleriet på Saab stängdes ned.
#1321265
AndreasThn skrev:
Fjonsson skrev: tor 13 jun 2019, 00:36
Camel skrev: ons 12 jun 2019, 23:16
År 2017 producerades 0,89 TWh elenergi i Trollhättans kommun men hur mycket som förbrukats verkar sekretessbelagt... ;-) Olidans och Hojums vattenkraftverk stod sannolikt för merparten av produktionen. Frågan är vad som förbrukar elenergin?
Det pågår ju en del verksamhet som går på el i staden....
Sekretessbelagt?
Ja men borde ju minskat en hel del när pressen/måleriet på Saab stängdes ned.
Inget konstigt med sekretess. Om statistik redovisas på en fint nedbruten nivå, t.ex. för en enskild kommun så offentliggörs inte uppgifter om t.ex. elenergiförbrukning om färre än tre enheter (företag) finns. Det ska inte heller gå att uppskatta ett enskilt företags redovisade värde med närmare än en viss noggrannhet procent från det sanna värdet.

I myndigheternas särskilda verksamhet för framställning av statistik gäller sekretess enligt 24 kap. 8 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400). För att skydda enskilda personers eller företags sekretessreglerade uppgifter säkerställs att de inte kan röjas direkt eller indirekt i den statistik som offentliggörs.

Däremot visas aggregerad förbrukning för större sammanhang, t.ex. hela Västra Götalands län. Men inte för t.ex. Trollhättans kommun då det skulle gå att läsa ut uppgifter om enskilda företag.

Förbrukningen i Trollhättan kanske ökar nu när News verkar komma igång med att bygga solcellsbeklädda småbilar?
#1321266
Camel skrev: tor 13 jun 2019, 08:37 Förbrukningen i Trollhättan kanske ökar nu när Nevs verkar komma igång med att bygga solcellsbeklädda småbilar?
Lite ot
Den tänkta produktionen åt Sono motors verkar tyvärr vara i ganska begränsad skala tyvärr, hoppas det kommer till mer annat.
#1321268
AndreasThn skrev:
Camel skrev: tor 13 jun 2019, 08:37 Förbrukningen i Trollhättan kanske ökar nu när Nevs verkar komma igång med att bygga solcellsbeklädda småbilar?
Lite ot
Den tänkta produktionen åt Sono motors verkar tyvärr vara i ganska begränsad skala tyvärr, hoppas det kommer till mer annat.
Tror inte det är ot. Det går nog bra att diskutera elbilar i denna tråd.
Majoritetsägaren i News är ett kinesiskt bolag. Jag tror att de avser att satsa vidare på News även i Sverige även om de avser att producera andra elbilar även i Kina. Sköter man produktionen åt Sono snyggt så kommer nog mera satsningar i News.
#1321274
Personligen tror jag NEVS är ett gigantiskt skalbolag med syfte att säkra tillverkarlicenser i kina som snart kommer bli mycket värdefulla.
Allt man gjort hittills strävar efter att uppfylla kriterier för en licens. Man bygger fabriker, skriver samarbetsavtal och säljer fiktiva bilar i framtiden.
Affären med Koenigsegg är ännu märkligare. Jag vet att Koenigsegg använt NEVS tjänster i gamla fabriken. Kanske hade man problem med att betala räkningen och fick betala med en del av företaget?
Det här är ju naturligtvis mina egna spekulationer men det har varit fantastiskt mycket snack under flera år.
#1321275
Fjonsson skrev:Personligen tror jag NEVS är ett gigantiskt skalbolag med syfte att säkra tillverkarlicenser i kina som snart kommer bli mycket värdefulla.
Allt man gjort hittills strävar efter att uppfylla kriterier för en licens. Man bygger fabriker, skriver samarbetsavtal och säljer fiktiva bilar i framtiden.
Ligger nog en del i det. Men även om man tvingats till produktion i Kina för att kunna sälja bilar i Kina så hindras väl inte News från att bygga bilar i Trollhättan och avyttra dem på den Europeiska marknaden?
#1321283
Det finns ingen bil att bygga och man tar otroligt lätt på fordonsutveckling. Den Sono-prototyp man visar upp är byggd på BMW i3 delar och visar på inriktning och koncept. Ett seriöst bilprojekt från koncept till färdig bil skulle jag säga tar minst 3 år. Att man ska bygga bilar till hösten när man fortfarande rekryterar både kapital och personal låter mycket osannolikt.
#1321285
Vad gäller Sono ser det motigt ut. jag håller med. Men den kinesiska ägaren har kanske andra planer på tillverkning av bilar i Trollhättan som redan "finns framme". Man har ju erhållit tillverkarlicens i Kina? Man hade kanske någon avsikt när man gick in i Nevs?
#1321286
Jag tror att kinesiska myndigheter inte ville ha för många pop-upföretag med elbilslicens så man krävde att man skulle vara en "etablerad" biltillverkare. NEVS köpte Saab.
Sen krävde man kanske byggnation i kina. NEVS byggde en fabrik (som än i dag inte producerat något och nu ska man bygga ytterligare en).
Sen krävde man kanske att man ska ha en pågående produktion. NEVS skruvar då ihop en mindre batch av fossildrivna 9-3 som måste varit svindyra då dom delvis bestod av prototypmaterial.
Sen krävde man kanske att det skulle finnas efterfrågan på bilarna. Det där Panda dyker upp och beställer 100000 bilar (eller vad det nu var).
Sen kanske man krävde att man ska egen batteritillverkning. NEVS skriver avtal (med statsministern närvarande) och det pratas om kommande batteritillverkning.

Som sagt, jag ser NEVS som ett skalbolag med syfte att säkra elbilslicens i Kina vilken kommer bli ofantligt värdefull för den som inte får någon.
Jag blir gärna överbevisad men då av att man bygger bilar och inte bara pratar om att man ska göra det.

För mig som nära sörjande till Saab känns det som en god vän gått bort och efter begravningen är det någon som gräver upp liket och dansar runt med det hävdandes att det lever.
#1321293
Fjonsson skrev:Jag blir gärna överbevisad men då av att man bygger bilar och inte bara pratar om att man ska göra det
Ja, konkret verklighet talar alltid för sig själv. När man börjar bygga bilar i verkligheten, så kan man börja tro på verksamheten. Håller med.


Fjonsson skrev:För mig som nära sörjande till Saab känns det som en god vän gått bort och efter begravningen är det någon som gräver upp liket och dansar runt med det hävdandes att det lever.
Tyvärr inte en ovanlig känsla hos många i riket gällande forna företag i globaliseringens tidevarv. Framtiden får utvisa hur det går för NEVS.
  • 1
  • 89
  • 90
  • 91
  • 92
  • 93
  • 380
säkring volvo v70n 2000 2,4t

Enligt Volvos gamla EWD ,skulle V70 -00 ha 4 s&aum[…]

Tja!! Varken ljusen till regplåtsbelysingen[…]

Kan det vara någon glapp eller något l[…]

Hej, jag har en Volvo V70 2005 mod D5. Den har f&a[…]