frippe64: Det är just 1.8 F och 2.0 F som har kvar ventilkontroll i serviceschemat. På 2.5 F (5-cylindriga) är det avskaffat. Men som sagt, det görs i flera fall ingen åtgärd på 1.8 F och 2.0 F. Bl.a på min egen 2.0 F som snart har gått 16 000 mil. Och TS fick ju besked från flera verkstäder att det inte görs.
Det finns "en hel skog" av rykten om FFV-bilar om hur farligt, dyrt och omöjligt det är att köra på E85. Så gott som alla dessa rykten är bara trams och bluff. Dom flesta kommer från sådana som aldrig har kört någon FFV eller ännu mindre ägt någon. Det är alltid någons jobbarkompis kusins morsas före detta sambos grannes bekant som fick stora besvär när vederbörande en gång åkte i en FFV-bil. Det är sådan nivå på dessa rykten.
Nu säger din signatur att du har en FFV. Hur långt har du kört på E85 med den bilen? Hur mycket motordelar har du tvingats byta?
Den aktuella tråden:
viewtopic.php?f=31&t=149547
Skulle va intressant att läsa vad man kom fram till.
Jag har kört ca 12 000 mil med min FFV. Alltid på E85. Har aldrig tankat något annat. Jag har bara läst ett (1) inlägg här på detta forumet häromdagen med någon som hade en slutkörd 1.8 F-motor. Men det var nog lite oklart hur vad felet var. Ingen komptest t.ex hade gjorts i det första läget.
Och en lägre förbränningstemperatur säger direkt att det sliter mindre på motorn.
Den aktuella tråden:
viewtopic.php?f=31&t=149547