Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1282448
T6:an blåryker lite då och då, inte jämt. Jag tycker inte det hänger ihop med körningen. Jag menar att jag inte kan framkalla blårök genom att tex gasa på rejält, eller motorbromsa länge i nerförsbacke för att sedan ge på igen. Blåröken kommer lite då och då utan att jag kan styra det. Möjligtvis är det som värst när motorn är halvvarm. Ibland kommer det riktigt rejält så det ligger en vacker dimma kvar på vägen bakom bilen. Vid acceleration hörs ett tydligt turbovinande. Det känner jag inte igen. Bilen har varit väldigt tyst när det kommer till turboljud. Den har inte heller samma ork längre. Det märks vid omkörningar. Den går som en vanlig svenssonbil. Vanlig motorvägsfart är inga som helst problem men det känns inte som en T6:a längre. Som om inte detta vore nog så läcker den olja någonstans kring motorn, det är en rejäl pöl på min parkeringsplats.

Jag kollade kompressionen med kall motor och fick värden mellan 8,5-10,5 på alla cylindrar utom 4:an som hade ca 2. Då hällde jag i lite motorsågkedjeolja i den cylindern och fick 8 i komp. Jahaja, sprucken kolvring tänkte jag. Tilläggas bör att alla stift såg fina ut. Skruvade ihop och provkörde och allt funkade som tidigare. Går fint, hörs inget konstigt på tomgång men blåryker ibland.
Då kompprovade jag igen med varm motor, döm om min förvåning, nu hade 4:an 9,5 i komp! Resterande 9,5-10,5.

I insuget till ena turbon är det lite oljebrunt antagligen för att vevhusventilationen sitter på den sidan. På trycksidan från samma turbo är det samma bruna färg men det är inte speciellt kladdigt, det känns mer som gammal intorkad olja. Jag kollade även in i intercoolern men hittar inga oljepölar eller så.

Är det troligt att olja letar sig ut på en av turbonas avgassida och orsakar röken? Ska jag riva ner avgasrören och titta? Hur kommer man åt turbosarna, de går ju knappt att se dem bakom motorn?
Senast redigerad av 1 Frenzy, redigerad totalt 0 gånger.
#1321246
Uppdatering:
Nu har jag bytt båda turbosarna. Vilket jobb! Har svurit över konstruktörer samtidigt som jag mekat i ca 40 timmar för att byta dessa små rackare. Den ena turbon var lite oljig på avgassidan och den andra gick lite trögt och högg lite när man snurrade på turbinen för hand. Annars såg de ok ut och var inte glappa. Men de kasserades iallafall. Efter bytet så blårykte bilen precis lika mycket. Däremot det blev rejält med skjuts i motorn nu. Det är ingen Svenssonbil längre iallafall :-D
För att leta vidare efter vad som kunde orsaka blåröken så byttes nu oljefällan. I den fanns ca 1/2 liter chokladfärgad smet och alla slangar var fulla av något som såg ut som det man hittar i moppekrökar, smetigt sot som hårdnat på sina ställen. Det nedre hålet i motorblocket, som mynnar ut längst ner i oljetråget, fick jag göra rent genom att köra med en avloppsrensare i. Det är en lång fjäder som man kopplar till en borrmaskin. (Nyp av den nedre lite tjockare delen av fjädern annars går den inte ner i hålet om du har samma problem som jag. Böj även ut en spets av fjäderänden som får "borra" sig ner i sotet). Efter att ha matat ner ca 2-3 dm så nådde jag trågets botten. Blåste ur klägg flera ggr under borrandet förstås. MEN... Det var fortfarande stopp! Efter att ha anslutit kompressorn till hålet en stund så hördes en dov puff och nu hade det sprängts hål i sotet fram till oljan i tråget, puh!!! Tips: På apoteket finns en anslutning för sprutor till medicinflaskor. Den passar perfekt i hålet och mot ett tryckluftmunstycke. Ljuvt att sedan höra bubblet i oljan när man blåste i hålet kan jag säga!
Tydligen finns det en massa olika oljefällor till Volvo. Hittade rätt fälla till T6 och insugspackning m.m. hos KL-Racing. Gjorde rent slangar och behövde t.o.m BORRA sot ur en banjokoppling men nu är det rent och fint. Skruvade ihop alltihop under några fler ramsor om idiotiska konstruktörer och provstartade.
Ingen blårök! Går som ett skott! Läcker ingen olja heller! Äntligen!!! :-D :-D :-D
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]