Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1320769
Hej där ute!

Fläkten går på högtryck som den ska, men den blåser till 99% bara på rutan och fötterna, oavsett hur jag ställer vredet.
Har vredet inställt för att blåsa i ansiktet, nu när det blir lite gassigt ibland, men utan verkan. Svetten rinner!
Någon som känner igen sig, eller har en aning om vad det är fråga om? Har hört talas om vacuumklockor och slangar men, men....

DANNE
#1320843
Det går att ta ut felkoder på ventilationssystemet via blinkkoder direkt på panelen. Sök på nätet, ett vanligt fel är att det sitter damm i innertemperaturgivaren. Skruva ner inerbelysningen, det sitter en slang som suger luft och det kan vara damm i den så stör luftflödet
#1320929
Hej där!
Tack för tips. Det var fullt av damm i givaren i taket. Löste tyvärr inte problemet.
Kollade detta med felkoder också. Fick 1-1-1, vilket indikerar inget fel. Konstigt eftersom jag inte har kompressorn inkopplad, eller kanske just därför.
Funderar på att riva ner panelen och tvinga spjällen att blåsa i ansiktet, men då blir det ju problem till hösten.
#1320939
Det går en vacuumslang ut genom torpedväggen på pasagerarsidan ganska långt ner och sedan upp bakom motorn och ansluter till insuget. Den kan gå av eller spricka, då kan ECC:n inte reglera några spjäll.

Felkodsavläsningen i ECC:n täcker bara elektriska komponenter, så den har ingen koll på den vacuumstyrda delen av systemet. Den har heller ingen feedback till AC-kompressorns styrning vad jag vet, möjligen om det blir kortslutning i kretsen till magnetkopplingen.
#1320945
Om jag kommer ihåg rätt (har "bara" AC) så nollas felkoderna när du stänger av motorn. Har för mig jag läst det någon gång. Det finns någonstans en beskrivning (på engelska). Kolla på 960, den är förmodligen vanligare i USA. Kollade runt lite och hittade den.
Sök på "volvotips"
Förmodligen kommer du till en amerikansk sida. Leta upp Volvo 960 service manual, kilcka på den och bläddra ner till Volvo 960 climate control and heater service & repair manual så hittar du det. Det står som jag skrev, motorn ska vara igång och ECC-n på. Där fins hela felkodslistan också. Lycka till.
Försökte länka men då kommer det en helt annan sida.
#1321064
Tackar! Ingen lösning i sikte tyvärr.
Vacuumslang kollad. Intressant manual Volvo 960. Mycket matnyttig Lennart. Fick kod 1-1-1 igen, alltså inget fel. Täckte över solcensorn och fick kod 1-6-1 som väntat. Får kolla mer på denna sida.
I morse hände något som sker ibland när det är kallare ute. Fläkten började blåsa i ansiktet. På eftermiddagen blåste den bara på rutan och fötterna igen. Det är väl något med vaccuumstyrningen. Hå hå ja ja!
#1321093
Om du tar bort panelen under ratten så ser du nog vacuumklockorna, där kan du se om någon slang hoppat av eller spruckit. Det är inte samma värmepaket I 940 och 960, även omdet är utformat på samma sätt så sitter spjäll och givare på andra platser. Vilka klockor som spökar kan du ju prova genom att ställa om riktningen på luften manuellt med vredet.
#1321110
På min 745-88B med "bara" AC är där inte bytt en enda slang, vakuumdosa eller något i övrigt sedan ny (snart 50000 mil), så det är ganska hållbara "grejer". Slangarna "känns" som något silikonmaterial och det brukar hålla länge. Slangen in till kupen på min bil är en hårdplast slang från en T-koppling under insuget och in till kupen. 3-de änden på -kopplingen sitter en 10 mm gummislang (samma typ som den till insuget) som går ända fram till en vakuumtank under främre kofångare. Där sitter 2 slanganslutningar varav en är pluggad, den pluggen hade spruckit så motor tog tjyvluft där. Men vad jag vet har ventilationssystemet fungerat (i alla fall hyfsat) under dom år jag körde med slangen till tanken pluggad
#1321199
Jag får ge mig ut ikväll och riva i eländet och se vad jag kan finna. Ska följa och kolla så många slangar som möjligt. morse blåste den återigen i 30 sekunder i ansiktet.
Kom nu på att ett ljud som försvunnit i bilen är det där vacuumljudet eller suget som man kunde höra i kupén ibland förr. Undrar om det finns nåt samband med att reglaget inte lyder?
#1321212
Danne56 skrev:Kom nu på att ett ljud som försvunnit i bilen är det där vacuumljudet eller suget som man kunde höra i kupén ibland förr. Undrar om det finns nåt samband med att reglaget inte lyder?
Hör du inget vakuumljud så är det ju problem med vakuumet, frågan är bara vad.

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...