Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av martinbusk
#1320937
20190610_193610.jpg
20190610_193610.jpg (523.37 KiB) Visad 1514 gånger
Hej
Hur får jag bort denna
Bulten är av :-(
Är det bort med kardan 6 stk bult
Bort med centrummuttern
Sen kan jag lossa på 3 ? Stk bult som jag ser och ta hele " klumpen " bort ?

Martin
2005 xc70
Senast redigerad av 2 martinbusk, redigerad totalt 0 gång.
av Benganboll
#1320994
aj då...
Inte lätt att komma åt de där, det säkraste hade varit att tagit ner hela skiten och fått satt den i en pelarborr för att borra ur skruven och rädda gängorna.
av martinbusk
#1321007
Ja min tanke med
Men kan man ta bort bara delen den sitter på dvs mellan kardan och klumpen till höger ??
av Benganboll
#1321029
Kan tyvärr inte råda dig till något här.
Men OM man skulle försöka borra ur den på plast så kan jag tipsa om jag brukar göra.
borra med ett lagom stort borr (3mm kanske) av bra kvalitet, jag brukar använda Dormer A110 vilka är korta borr och därmed kan man styra dom lite bättre.
(Får du upp den i en pelarborr så använd dubbhålsborr för att göra en förborrning ett par mm.)
Sen slår du i en lagom stor torxbits (T10,T15 kanske) och skruvar sedan ur skruven med bitsen, här är viktigt att du får minimal brytkraft och maximal vridkraft. Skiftnycket på bitsen skapar för mycket brytkraft.
Att värma området kring bulten underlättar oxå.

Kan du sätta en mutter på baksidan i värsta fall?
Annars finns ju även insattsgänga (helicoil) om du skulle misslyckas.
av LaRy
#1321066
Ver ej om det funkar här, men när min verkstad skulle byta packbox på automatlådans utgående axel gick bulten av på liknande sätt. Han höll en mutter över den avbrutna bulten och svetsade fast den genom mutterns hål.
Därefter lossade det lätt, förmodligen även på grund av att den avbrutna bulten blivit "glödande het". Han väntade bara på att svetsen inte glödde, sedan lossade han.
av martinbusk
#1321632
hej
nu har jag forsökt att ta bort kardan mot aoc den del vart bulten är av..
men hur tar man bort den så jag kan lossa på hela aoc.
.den släpper liksom inte..
har testat med bult bakifrån
har ni en gisning ??

Besiktigade bilen idag och fick 2a på fö[…]

0,7 L blandad körning. Varvvillig och pigg mo[…]

Dräneringen till panoramataket v90

Har för mig jag har sett här i forumet. […]

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]