Diskutera kommande modeller och/eller EVOLVE

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1304569
Bilarna rullar vidare som tjänstebilar inom Volvo så länge dom håller. Efterhand dom lägger av skrotas dom. Men som sagt, så rullar det en hel del i göteborg (av förklariga skäl).
Min poäng är att elbilar inte är okänt och ett projekt svårt för Volvo att genomföra.
Hade det varit lönsamt hade man haft en elbil på marknaden redan.
av dfa
#1304616
joel80 skrev:Det ser du väl själv? Biltillverkare har inte haft koll på förändringar och efterfrågan och kan inte få fram tillräckligt med elbilar för att fylla behoven. Batterifabriken byggs för fullt men man ligger några år efter.

2012 kostade batterier 4-5ggr mer än idag. Det är en extrem utveckling och det går fortfarande snabbt. 2012 var det nog svårt att få ekonomi i det.. Och räckvidden då blev låg om priset på bilen skulle vara rimligt. Idag ser det annorlunda ut. Bilar med över 60kWh batteri för kring 400k.

Tesla har byggt upp från scratch och nu har man fina siffror och vinster. Självklart tar det tid innan dom betalat tillbaka alla lån, men dom går riktigt bra nu och säljer enorma mängder bilar i så snabb takt dom hinner tillverka dem.
Att dom även har batterifabriken gör ju att de ännu lättare kommer göra stora vinster.

All annan bilförsäljning går ner, elbilar ökar. Det kommer att bli en rejäl dipp på totala försäljningen nu när få kommer köpa avgasbilar.
Vi skall inte glömma att de traditionella tillverkarna har investerat tungt i fosilmotorer och har intresse at att sälja så många av dem som möjligt.
Det ligger säkert sanning i att det är batteribrist, men det är också en enkel (och "godtagbar") undanflykt för tillverkarna att hänvisa till.
Tror inte att det ligger i tillverkarnas intresse att släppa fram många eller billiga elbilar på kort tid. Det vi ser nu ( från t.ex Volvo) är en förhalning och gradvis långsam anpassning till/av marknaden.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1304649
dfa skrev:Vi skall inte glömma att de traditionella tillverkarna har investerat tungt i fosilmotorer och har intresse at att sälja så många av dem som möjligt.
Det ligger säkert sanning i att det är batteribrist, men det är också en enkel (och "godtagbar") undanflykt för tillverkarna att hänvisa till.
Tror inte att det ligger i tillverkarnas intresse att släppa fram många eller billiga elbilar på kort tid. Det vi ser nu ( från t.ex Volvo) är en förhalning och gradvis långsam anpassning till/av marknaden.
Inte bara har investerat utan investerar fortfarande tungt i fossilmotorer för att möta marknadens efterfrågan. Inte ens dom mest optimistiska elbilsprognoserna kommer ju elbilarna komma upp i över 50% av försäljningen globalt på mer än en bilgeneration.
Man behöver sälja fossilbilar för att ha råd att utveckla elbilar. Hoppar man av fossilbilar får man problem med lönsamheten.

Volvo har t.ex. precis utvecklat en ny generation diesel/bensin-motorer med mildhybridteknik som man inte ens introducerat ännu.
Utvecklingen av den motorn har pågått i 2-3år.
Det är helt nya motorer även om det fortfarande är 2,0 liters fyror.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1304682
Fjonsson skrev: ons 13 mar 2019, 13:27 Volvo har t.ex. precis utvecklat en ny generation diesel/bensin-motorer med mildhybridteknik som man inte ens introducerat ännu.
Utvecklingen av den motorn har pågått i 2-3år.
Det är helt nya motorer även om det fortfarande är 2,0 liters fyror.
Det är väl den B4/B5 som går att beställa till XC60? Finns på bygg-sidan...
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1304690
fjohan82 skrev:
Fjonsson skrev: ons 13 mar 2019, 13:27 Volvo har t.ex. precis utvecklat en ny generation diesel/bensin-motorer med mildhybridteknik som man inte ens introducerat ännu.
Utvecklingen av den motorn har pågått i 2-3år.
Det är helt nya motorer även om det fortfarande är 2,0 liters fyror.
Det är väl den B4/B5 som går att beställa till XC60? Finns på bygg-sidan...
Precis. Finns inte ens ute på vägarna ännu. MY20
Användarvisningsbild
av Derank
#1320782
Det är inte nya motorer i den bemärkelsen.



Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1320802
Derank skrev: sön 09 jun 2019, 17:28 Det är inte nya motorer i den bemärkelsen.



Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
Mildhybriden är VEA generation 3 och har inte mycket gemensamt med gen2. En ny motor. Största nyheten är vattentempererat insug samt intercooler. Bensinmodellen har elektrisk kompressor som komplement.
  • 1
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 40

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]