- lör 08 jun 2019, 22:57
#1320690
Alla bränslen har sina för- och nackdelar. Till vätgasens nackdelar måste man väga in den stora explosionsrisken.
Vi jämför med metangas som vissa bussar drivs med, CNG. "Säkert, billigt, rent" har förmodligen många resonerat. Det har varit en handfull gasbussar som har brunnit upp. Om man tänker så här: Kunde dessa metangasbussar börja brinna, hur hade då läget varit om det var vätgasbussar? Och vätgas är mer eldfängt än metangas. Flera gasbussar kanske har klarat sig på grund av "stor tur och lyckliga omständigheter". Hade det varit vätgas kanske dom hade "gått till väders"? Med passagerare och allt.
Kolla på Hindenburgkatastrofen där en vätgaszeppelinare blev ett utbränt skrotskelett på en ½ minut.
Varför experimenterar man inte mer med vätgasdrivna bilar? Förmodligen därför att kostnaderna för att göra vätgasen "idiotsäker" blir otroligt hög. (Med idiotsäker menar jag här att även om någon är maximalt fumlig eller får något "hjärnsläpp" så skall situationen inte ens kunna komma i närheten av någon som helst olycka)
Och nackdel med elbilar har flera av er redan skrivit här. Så här har jag grubblat: Det finns omkring 4 miljoner personbilar i Sverige i dag. Tänk tanken att vi skall ersätta alla dessa 4 miljoner bilar med elbilar. I princip skall varje bil ha möjlighet till laddning. Helst egen laddplats. Många kanske kräver två laddplatser, en hemma och en på jobbet.
Tänk vidare, hur många bilägare har en egen parkeringsplats i dag? Hur många av dessa har ett eluttag för motorvärmare till bilen i dag?
Jag inser att den här omställningen gör man inte över en natt, men försök ändå tänka situationen.
Är det någon som tänker på kostnader för utbyggnad av elnätet? Vad kommer det att kosta och hur lång tid tar det?
Och Derank med flera, vet att jag kör enbart på E85. Det är något som finns här och nu!
Men visst, vätgas är rent och effektivt. Elbilar är utsläppsfria och rena. (Men batterifabriker och kolkraft pratar vi om en annan dag)