Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1320666
Vätgas är säkert bra, men du har ett stort bekymmer, infrastrukturen. Det är inget man bygger ut på några år, det komme rta decennier om det någonsin sker
#1320668
el har du ju överallt, därav blir det en miljon gånger snabbare att bygga ut elnätet ärn att börja dra något helt nytt igen. men det kommer såklart ochså att ta åratal att bygga ut en ev laddstruktiur i Sverige räkna med minst 1 decennie innan det set rätt ok ut
#1320676
och alla kommer såklart inte att åka elbil om 50år, det kommer finnas andra alternativ ovhså, vilka får tiden utvisa, själv lär jag åka bensin/diesel så länge jag kör bil iaf.
#1320690
Alla bränslen har sina för- och nackdelar. Till vätgasens nackdelar måste man väga in den stora explosionsrisken.
Vi jämför med metangas som vissa bussar drivs med, CNG. "Säkert, billigt, rent" har förmodligen många resonerat. Det har varit en handfull gasbussar som har brunnit upp. Om man tänker så här: Kunde dessa metangasbussar börja brinna, hur hade då läget varit om det var vätgasbussar? Och vätgas är mer eldfängt än metangas. Flera gasbussar kanske har klarat sig på grund av "stor tur och lyckliga omständigheter". Hade det varit vätgas kanske dom hade "gått till väders"? Med passagerare och allt.
Kolla på Hindenburgkatastrofen där en vätgaszeppelinare blev ett utbränt skrotskelett på en ½ minut.
Varför experimenterar man inte mer med vätgasdrivna bilar? Förmodligen därför att kostnaderna för att göra vätgasen "idiotsäker" blir otroligt hög. (Med idiotsäker menar jag här att även om någon är maximalt fumlig eller får något "hjärnsläpp" så skall situationen inte ens kunna komma i närheten av någon som helst olycka)
Och nackdel med elbilar har flera av er redan skrivit här. Så här har jag grubblat: Det finns omkring 4 miljoner personbilar i Sverige i dag. Tänk tanken att vi skall ersätta alla dessa 4 miljoner bilar med elbilar. I princip skall varje bil ha möjlighet till laddning. Helst egen laddplats. Många kanske kräver två laddplatser, en hemma och en på jobbet.
Tänk vidare, hur många bilägare har en egen parkeringsplats i dag? Hur många av dessa har ett eluttag för motorvärmare till bilen i dag?
Jag inser att den här omställningen gör man inte över en natt, men försök ändå tänka situationen.
Är det någon som tänker på kostnader för utbyggnad av elnätet? Vad kommer det att kosta och hur lång tid tar det?
Och Derank med flera, vet att jag kör enbart på E85. Det är något som finns här och nu!

Men visst, vätgas är rent och effektivt. Elbilar är utsläppsfria och rena. (Men batterifabriker och kolkraft pratar vi om en annan dag)
#1320695
man ska ju såklart inet ersätta 4milj bilar, alla kör väl inte diesel idag, det är juen mix av allt och kommer så att vara i framtiden ochså, du kommer ju kunna tanka bensin om 20år på macken ochså till din skattebefriade v70 från 2009
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]