Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1320641
Jag ska beställa ny tjänstebil via leasingbolaget Arval, företaget har valt att gå över till TCO (total cost overall) värde istället för prisbasbelopp. Någon som har erfarenhet av detta och vet vad man kan få "in i pengarna"?
Riktvärde är 6500kr i TCO.

Har sökt i forumet men kan inte hitta någon info alls om TCO-värde men flera som beställer tjänstebil. :) Tänkte att kanske fler kan få nytta av en tråd med lite riktvärde.
#1320669
Eftersom leasingbolaget har en ”svart låda” som de räknar ut restvärdet med så går det inte att veta vilka bilar som går in. Du får välja ut vad du vill ha, skicka in till leasingbolaget och låta dem räkna på om bilen går in. Det kan bli rätt mycket skickande hit och dit innan man hittar rätt bil...

Jag har också 6500 per månad för förmånsbil. Jag fick in en A6 Allroad på den budgeten. Bilar med låg värdeminskning brukar passa bra med leasingkostnad som styrmedel istället för prisbasbelopp på bilen.

Om jag tittar på vad mina kollegor köper just nu så är V90 CC och E220 All-Terrain populära. Även en del med Passat GTE. Det finns även ett par med BMW i3, men det är inte många. Jag tror inte det finns någon annan ren elbil.
#1320735
Vi kör också TCO men det skiljer sig från leasinggivare hur man räknar. Min blev t.ex 100:- i månaden billigare för att jag tog med sportratten... Jäkla bra andrahandsvärde på en sådan :D

Vi har dock lite lyx och får handla för 7500:- TCO när vi har miljöbilar så vi kan få in en Tesla (Om man har tillräckligt hög lön för brutto avdrag).

TCO är vad Leasingbolaget fakturerar ditt företag i månaden för bilen. Alltså endast fasta avgifter. I detta ingår oftast ett serviceavtal/hjul/skatt/försäkring osv..
#1320765
maverick79 skrev:Kolla på autolease.se för exempel. I inloggat läge kan du lägga in pris efter rabatter, då har du kostnaden per månad.
Hade ett konto där tidigare men av någon anledning funkar inte det längre. Sen gör det inte så mycket då varje Leasingbolag kör med egna uträkningar tyvärr. Så i mitt fall blir det bara intressant med Arvals kalkyl :)

joel80 skrev:Det här kommet kanske göra det enklare att få en vettig elbil för många.

Vet du om ni ska räkna med drivmedel i TCO eller är ert bara fasta kostnader?
I vårt fall är det bara månadskostnad utan drivmedel.

Malmstroem skrev:Eftersom leasingbolaget har en ”svart låda” som de räknar ut restvärdet med så går det inte att veta vilka bilar som går in. Du får välja ut vad du vill ha, skicka in till leasingbolaget och låta dem räkna på om bilen går in. Det kan bli rätt mycket skickande hit och dit innan man hittar rätt bil...

Jag har också 6500 per månad för förmånsbil. Jag fick in en A6 Allroad på den budgeten. Bilar med låg värdeminskning brukar passa bra med leasingkostnad som styrmedel istället för prisbasbelopp på bilen.

Om jag tittar på vad mina kollegor köper just nu så är V90 CC och E220 All-Terrain populära. Även en del med Passat GTE. Det finns även ett par med BMW i3, men det är inte många. Jag tror inte det finns någon annan ren elbil.
Audi A6 allroad låter ju extremt bra på de pengarna! Verkar va som du säger att man får prova sig fram! Har ni också Arval eller vilket lesingbolag använder ni?

Lockis skrev:Vi kör också TCO men det skiljer sig från leasinggivare hur man räknar. Min blev t.ex 100:- i månaden billigare för att jag tog med sportratten... Jäkla bra andrahandsvärde på en sådan :D

Vi har dock lite lyx och får handla för 7500:- TCO när vi har miljöbilar så vi kan få in en Tesla (Om man har tillräckligt hög lön för brutto avdrag).

TCO är vad Leasingbolaget fakturerar ditt företag i månaden för bilen. Alltså endast fasta avgifter. I detta ingår oftast ett serviceavtal/hjul/skatt/försäkring osv..
Vi hade 8500kr tidigare men va begränsade av Basbeloppet istället.. Så TCO är ju förhoppningsvis en fördel jämfört med det! Men det är just sånt som är så knepigt, att en sportratt kan sänka månadskostnaden. Har hört samma om metalliclack..

Hade varit bra om man visste alla "knep" som höjer restvärdet så man får ner TCO med mer utrustning :-D
#1320837
Vi har ALD som leasingbolag.

Jag har inte hittat något annat sätt än att prova mig fram vid bilbyte. Det är ibland svårt att förstå vilka bilar som går in in i budgeten, och vilka som blir för dyra.

Prata med leasinggivaren / tjänstebilsansvarige. De brukar veta vad som är mest "förmånligt" för tillfället.
#1320898
Vi tittar på att gå över till operationell leasing med TCO fast i det inkluderar leasingbolaget vi pratar med den avdragsgilla momsen och socialaavgifterna (det senare gynnar ju de som väljer miljöbilar).

Vad hade ni för beloppsgräns när ni gick på inköpspriset? Vi har 8 basbelopp nu och har fått som rekomenndation att gå på 8500 i TCO (med ovanstående brakslapp att det inkluderar halva momsen och sociala avgifterna).
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]