Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hillepiller
#1320136
Hej! Är intresserad av att köpa en ny XC40 D3 R-Design Automat AWD och provkörde en igår, märkte när jag skulle parkera och förde växelväljare från D till P att det rasslade i lådan????!!! Provade igen och det lät likadant! Är det en varningsklocka som borde ringa högre??? Nån som har haft problem med automatlådan?

Passar på att fråga om AWD:n, är den tillräcklig i snö/slask/is på grusvägar med hiskeliga backar??? :-/
Användarvisningsbild
av iFortyCC
#1320356
Mekanismen mellan växelspaken och växellådan är inte via vajer på XC40 som på andra med automatlåda. Det sitter en elmotor som ändrar växellägena ute på lådan och man kan höra ett arbetsljud när den ändrar läge. Hörs normalt inte mycket i kupen men med öppen dörr/fönster så kan det höras tydligt. Skulle kunna vara detta du hör?! Jämför med annan XC40 om du har möjlighet.. :-)
av Hillepiller
#1320420
Tack för svar! Ja, precis typ ett arbetsljud, man kunde höra när det flyttade runt nere i automatlådan! :-/ Himla oroväckande ljud måste jag säga! ...ska försöka hitta en på jobbet och "provväxla"! ;-) :-)

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]