Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pwassvik
#1320038
Hade min xc70 D5 my 2007 inne för stor service och kamremsbyte 36000 mil på märkesverkstad.

Ikväll så kom det där klassiska metallknacket från motorn när jag startade den. Stängde av med en gång.

Till saken hör att bilen rullat 110 mil och 20 dagar efter servicen gjordes, detta borde verkstan få stå för om det kan härledas till att remmen kuggat över vid starten eller har jag fel?

Skall tilläggas att jag inte kunnat prata med dem idag utan skall ringa det första i morgon bitti.

av UnleashFusion
#1320040
pwassvik skrev: tis 04 jun 2019, 19:27 Hade min xc70 D5 my 2007 inne för stor service och kamremsbyte 36000 mil på märkesverkstad.

Ikväll så kom det där klassiska metallknacket från motorn när jag startade den. Stängde av med en gång.

Till saken hör att bilen rullat 110 mil och 20 dagar efter servicen gjordes, detta borde verkstan få stå för om det kan härledas till att remmen kuggat över vid starten eller har jag fel?

Skall tilläggas att jag inte kunnat prata med dem idag utan skall ringa det första i morgon bitti.
Verkstad ska stå för det, jag brukar alltid tillämpa att om en märkesverkstad meckat med min bil och därefter dyker oljud fram så brukar jag ha 30dagars garanti om felet dyker upp efter service. Jag står hårt och 95% brukar det gå igenom.
av pwassvik
#1320042
UnleashFusion skrev:
pwassvik skrev: tis 04 jun 2019, 19:27 Hade min xc70 D5 my 2007 inne för stor service och kamremsbyte 36000 mil på märkesverkstad.

Ikväll så kom det där klassiska metallknacket från motorn när jag startade den. Stängde av med en gång.

Till saken hör att bilen rullat 110 mil och 20 dagar efter servicen gjordes, detta borde verkstan få stå för om det kan härledas till att remmen kuggat över vid starten eller har jag fel?

Skall tilläggas att jag inte kunnat prata med dem idag utan skall ringa det första i morgon bitti.
Verkstad ska stå för det, jag brukar alltid tillämpa att om en märkesverkstad meckat med min bil och därefter dyker oljud fram så brukar jag ha 30dagars garanti om felet dyker upp efter service. Jag står hårt och 95% brukar det gå igenom.
Ja det är ju därför jag valde att göra kamremsbyte och service på en sådan verkstad för jag vill ha garanti på jobbet. För mig är det självklart att verkstan skall stå för det.
Användarvisningsbild
av Derank
#1320045
Alla har väl idag mer el mindre en servicegsranti, bilbolaget här där jag servar har 1år, så kolla med dom först innan du gör något annat, är den en märkesverkstad är det förmodligen inga problem
av pwassvik
#1320047
Derank skrev:Alla har väl idag mer el mindre en servicegsranti, bilbolaget här där jag servar har 1år, så kolla med dom först innan du gör något annat, är den en märkesverkstad är det förmodligen inga problem
Det är på Stendahls bil jag lämnat bilen, jag tänkte precis så att jag inte skall skruva isär och kolla vad det är utan set får verkstan göra och är det relaterat till kamrem etc så får dom ju helt enkelt stå för detta samt en hyrbil till mig så jag kan ta mig till och från jobb under tiden.
av Solomon
#1320058
Derank skrev: tis 04 jun 2019, 20:25 Alla har väl idag mer el mindre en servicegsranti, bilbolaget här där jag servar har 1år, så kolla med dom först innan du gör något annat, är den en märkesverkstad är det förmodligen inga problem
Serva min volvo v60 på bilbolaget dagen efter multiremmen gick av.
Har jag rätt klaga på de eller har jag garanti på den? på papperet står ett års garanti vägassistans bla bla.
av UnleashFusion
#1320070
Solomon skrev: tis 04 jun 2019, 22:20
Derank skrev: tis 04 jun 2019, 20:25 Alla har väl idag mer el mindre en servicegsranti, bilbolaget här där jag servar har 1år, så kolla med dom först innan du gör något annat, är den en märkesverkstad är det förmodligen inga problem
Serva min volvo v60 på bilbolaget dagen efter multiremmen gick av.
Har jag rätt klaga på de eller har jag garanti på den? på papperet står ett års garanti vägassistans bla bla.
Det är väl givet?
av Cordings
#1320116
Har ingen aning om garanti men du kan alltid reklamera en felaktigt utförd tjänst i enlighet med konsumenttjänsträttsliga regler. Reklamation inom två månader anses alltid ha skett i rätt tid. Sen är det en annan fråga huruvida tjänsten (bytet) är felaktigt utfört eller ej....
Användarvisningsbild
av Derank
#1320203
Solomon skrev:
Derank skrev: tis 04 jun 2019, 20:25 Alla har väl idag mer el mindre en servicegsranti, bilbolaget här där jag servar har 1år, så kolla med dom först innan du gör något annat, är den en märkesverkstad är det förmodligen inga problem
Serva min volvo v60 på bilbolaget dagen efter multiremmen gick av.
Har jag rätt klaga på de eller har jag garanti på den? på papperet står ett års garanti vägassistans bla bla.
Om de bytt rem och den gick av dagen efter, absolut.
av Solomon
#1320222
Jag vill säga att när ni lämna in bilen på service var försiktiga, ex ta kort på bilen eftersom många bilar skadad vid service eller när de parkera utanför verkstaden, titta på milen en del använda bilen som de vill, de ta betalt som de inte utföra jobbet, fråga vad som ingår el vad ska de göra.
Första gång lura mig men jag ville inte slösa min tid eftersom jag inte hade tid att bråka med de men andra gånger blev jag galen alltså jag betalade som de inte utföra men de bad mig om ursäkt o fick mina pengar. jag har ingen lust att lämna bilen på bilbolaget i Sollefteå.
Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]

Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]