NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lajning
Hejsan

Min c30 har börjat strula lite med AC'n.

Körde igår på förmiddagen, allt ok. Parkerade ett par timmar och körde sen hem, allt ok.

Parkerade någon timme och åkte sedan iväg en sväng igen. Till en början kylde AC som den skulle, men efter ett tag kom det bara okyld luft. Körde på autoläge, provade alla möjliga inställning men fick ingen kyla.

Parkerade i ca 10 minuter, men ingen skillnad.

Idag efter jobbet fungerade AC'n perfekt, i ca 3 minuter, då hade bilen stått i 8 timmar. Samma historia här, oavsett inställning blåser det bara okyld luft.

Värmen fungerar klockrent.

Innan jag lämnar in bilen på felsökning, finns det några enkla grejer att kolla först? Alla remmar sitter där de ska, i övrigt har jag inte sett något som ser udda ut.

Mvh Linus
av Malmstroem
Det låter som om du har lite gas i systemet.

Om det varit min bil hade jag fyllt på med ny gas tillsammans med spårningsmedel för att hitta eventuell läcka.

Det behöver inte vara något egentligt fel. Gasen försvinner ofta med tiden, och om det aldrig fyllts på gas kan det nog vara dags. Försvinner gasen på kort tid är det dags för felsökning.

Det brukar löna sig att jämföra priser på AC-arbeten. Det finns en del som tar väldigt bra betalt...
Användarvisningsbild
av Omlott
Som tidigare skriver. Skulle tippa på mindre läcka eller att mellanrummet på kompressorn blivit för stort.
Lämnade in min v50 2,4 -04 på Holmgrens bil i Jönköping. Spårningsmedel visade trasig kondensor. Men nu lägger ac'n av endå efter ett tag, speciellt om det är varmt inbillar jag mig. Så ska mäta med ett bladmått innan jag gör något annat. Mer är 7 mm har jag för mig att jag läst är på tok för dåligt. Och att runt 3 mm är bra.
av Lajning
Tack för svaren. Kan man mäta spelet utan att skruva ner halva bilen?

Stämmer måttet 3 mm? Snabbsökte här på forumet och där jag läste pratades det om 0,4 mm.

Mvh Linus
av niclas88
Har själv en C30-10 2,0F och den har en nyare typ av kompressor. Den har ingen magnetkopplinf som slår av och på utan den är på hela tiden.
av Sallas
För ett tag sedan, vecka eller två, finns en tråd avseende AC med en video-länk som visar hur du kommer åt
att mäta kopplingsspelet. Det är enkelt då det enbart är att ta bort skydd hjulhus-motorrum på en v50.
Sallas
Nästa elbil från Volvo?

Vad tycker ni om det spekulerade priset på […]

Kolla om samma problem uppstår om du har k&[…]

Vad är Dem box för något? DEM:[…]

vevhusvent fylld med gul gröt..

Oil sludge (den gula majonäsen) kommer som et[…]