Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1319293
Tycker det är lite märkligt att man inte kan förstå muntliga och skriftliga instruktioner. Speciellt om man är certifierad att arbeta med gas. Då bör man ju förstå skillnaden mellan att demontera och frilägga kan jag tycka.
Hoppas att det går bra imorgon i vilket fall.
#1319294
Det är något som luktar lite skumt här...precis som du skriver; hur kunde de få för sig att montera bort tanken när uppgiften bara var att blottlägga den. Någon som är gascertifierad ska givetvis förstå skillnaden. Jag kan inte heller komma på någon anledning alls för att demontera en gastank på dessa bilar, så varför tänkte de ens tanken?

Det kommer säkert gå jättebra på besiktningen, eftersom de inte är utbildade att besiktiga utförandet av gaskomponentmonteringen.
#1319413
Ny uppdatering efter besiktningen: allt gick igenom utan problem och de kunde inte hitta några läckage eller liknande.

Vi kommer naturligtvis att vara uppmärksamma på eventuell ojämn gång eller likande vid gasdrift, men ... puh!

Stort tack för snabba svar och råd!
#1321720
Ett stort tack till Gasar. Jag fixade detta på egen hand. Jag vet inte om jag hade vågat utan din hjälp. Det tog några timmar. 5 timmar att få loss allt och 2,5 att sätta dit det. Men nästa år kommer det att gå fortare hoppas jag. Gör jag det på 4,5 timmar totalt nästa år så är det ändå en "timpenning" på 275 kr om Volvoverkstaden tar 3 300 kr.

När jag kom till besiktningen frågade personalen efter intyget. Jag sade att jag hade skydden borttagna. Han blev lite ställd. Efteråt fick jag beröm för att jag gjort det bra.

Mina tips till er andra som inte gjort detta ännu:

1. Kolla att du har 10 mm-hylsa som du kan koppla ihop med förlängare om ca 40 cm. Jag hittade en hylsnyckelsats med 1/2-tums-fäste som började på 10 mm på Clas Ohlsson för under 200 kr. Förlängare hade jag. De säljer även lös 10 mm med 1/2-fäste för ca 20 kr.

2. Jag använde en smörjgrop. Det visade sig inte räcka. Jag behövde köra upp på brädor för att få loss det stora skyddet. För att få loss de båda andra var jag tvungen att först ta loss det ena skyddet och sedan flytta bilen i sidled. Så palla upp bilen ordentligt så går det lättare.När man skall ha dit det stora skyddet är det praktiskt att få hjälp att hålla det på plats medan man sätter dit skruvarna. Eller provar ut en lagom regelbit innan man tar bort skyddet, som man har till hands när man tryckt dit det på skruvarna men det fortfarande hänger löst.

3. Jag behövde lossa avgassystemet mer än Gasar.

4. Har du tänkt att sätt dit nya bultar så leta tag på dem i god tid om du inte skall handla dyrt på Volvo. Vad jag kunde se krävs det att köpa (stora)
askar om 100 st. Jag satte de gamla. De var inte speciellt rostiga. Och nu är det kopparpasta på allt. Så nästa år skall det lite lättare.
#1335694
På fredag är dags igen för besiktning, ska lossa tankarna imorgon. Ser att det ska regna så lär nog få vatten upp mot tankarna. Vågar man sätta på skydden sen igen fast det kan vara vatten där? Tänker att det borde väl dunsta bort eller rinna undan så småningom. Kan liksom inte vänta tills det är bättre väder när bilen behövs...
#1335696
Med tanke på hur det såg ut på min bil så är det nog rätt vanligt att det är blött där uppe. Skydden är inte på något sätt vattentäta, utan de är nog mest för att skydda mot mekaniskt våld mot tankarna.
#1335954
Då var jag tillbaka från besiktningen. Tyvärr med ett tråkigt besked. Fick anmärkning på rost på båda små tankarna och sprucken påfyllningsslang till bensintanken. Känns som han som besiktade hade en dålig dag då han bara fokuserade på gassystemet och kollade inte ens lamporna. Bilen har gått 23 000 och är i ett väldigt bra skick för sin ålder. Samtidigt kostar det en del att byta tankar. Min fråga är nu, har någon tagit bort gassystemet och omregistrerat bilen och vart har ni gjort det? Volvo visste inte exakt om det går och besiktningsmannen ryckte bara på axlarna. Känns tungt att skrota en välfungerande bil.
#1335956
Det är dessvärre den krassa verklighet många av oss BiFuel-ägare står inför, speciellt om ett till två år (2021/2022) när de första bilarna i serien blivit 20 år gamla och komposittankens sista användningsdag inträtt.

Jag vet att det finns en kille som lyckats plugga systemet och fått den omregistrerad till enbart bensin som drivmedel, men för honom var det rena chansningar och det var med nöd och näppe bilprovningen godkände den. Han hade ringt runt till alla berörda aktörer, Transportstyrelsen, Volvo Cars och Bilprovningen, och pratat med en massa olika personer, men ingen kunde ge något klart besked om vad som krävdes. Alla slog ifrån sig ansvaret och pekade på de andra.

Även jag har ringt runt lite, men inte heller fått någon klarhet. Det lutar dock åt att det är Volvo Cars som är boven i detta. De har ansvaret, men bryr sig inte. Enligt en person där är deras policy att en bil har en teknisk livslängd på 15 år, efter det tvår de sina händer.
#1335965
Jag var i kontakt med Volvo idag och de pluggar systemet, de behåller tankarna kvar på bilen men pluggar allt. Hittade en kille som ville "köpa" grejerna av mig och ta bort allt, men då krävs det att "lura" elsystemet så jag inte får felkoder på gasdriften då han plockar ut allt. Enligt de med det intyget och instruktioner de fått från Volvo ska det räcka att visa upp vid omregistreringen (blir det frågetecken vid omregistreringen ska jag vända mig till Volvo så får de lösa det) Jag får ringa runt och kolla, känns väldigt tungt att bli av med en bil som varit familjeägd och är i toppskick i interiör och lack när det går att "fixa".
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]

Låter lite lurigt.