Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1311377
Jag tror aldrig jag har betalat en verkstad för att byta bromsar. Normalt ett tämligen okomplicerat arbete som jag t.o.m. kan tycka är lite kul.

Men S90 är min första bil med elektrisk handbroms. Går det att byta klossar själv utan programmering?
Fram antar jag att det bara är att byta som vanligt eller finns det någon övervakningsfunktion som behöver nollställas?
av Xanthopteryx
#1311383
Såg någon instruktion någonstans där man helt enkelt:
1. Tar bort elmotorn för att lossa klossarna, eller
2. Kör 12v på motorn så den dras tillbaka längst bak.

När man sedan bytt så förefaller det bara vara att lägga an bromsen, släppa och sedan när man lägger an igen så har den kalibrerat sig.

När du byter så dokumentera gärna till oss andra =)
av Gorban
#1311402
Hittade en video på youtube där en kille byter bakbromsar på en XC90. I slutet pratar han om handbromsen. Kanske inte för olikt S90 då det är samma plattform:

Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1311407
Tackar.

Tror jag fattar. Handbromsmotorn måste loss och axeln skruvas tillbaka.
Verkar ju vara en ganska okontrollerad funktion.
av Xanthopteryx
#1311409
Fjonsson skrev:Tackar.

Tror jag fattar. Handbromsmotorn måste loss och axeln skruvas tillbaka.
Verkar ju vara en ganska okontrollerad funktion.
Alternativt som sagt, såg en som körde på 12v bara så den backade.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1318543
Frågade serviceteknikern vid senaste service och han sa att fram var det inga problem men bak behövde han nollställa. Det går att göra som i videon men han rekommenderade ett besök.
Kanske inte så konstigt eftersom man vill tjäna pengar men han sa samtidigt att om jag bytte själv kunde jag komma förbi för själva datorjobbet.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1318590
Exakt dom vill tjäna pengar!!
Min larmade på handbromsen men det visade sig att ja glömde sätta tillbaka kontakten till elmotorn efter byte av bromsok, skivor och belägg. Efter ett par omstarter låg larmet kvar. Dagen efter var larmet borta. Det är en vecka sedan nu och bromsarna fungerar finfint!! Bara kul att kunna skruva lite själv. Nu har ja en V60 -16 men en S90 är inte mer avancerad. Kanske att som har fått slitagevarnare i beläggen?
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1318600
Det blir bara mer och mer komplext. Hörde att det är nya bromsok på väg in som drar bort klossarna från skivan när bromsarna inte behövs. Sänker förbrukningen. Antar att det är för elbilarna. Då kan bilen även motionera klossarna lite utan att dom behöver ligga mot skivan. Gissar att det behövs 48v-system för att få tillräcklig hastighet på att få bromsberedskap igen.

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]