Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av klirre
#1318458
mikebike skrev: fre 24 maj 2019, 14:05
klirre skrev:
mikebike skrev: tor 23 maj 2019, 19:24 Min visade en gång 140, vilket troligen bevisar att den inte hämtar info från navigatorn.
Det kan ju vara fel i datan som navigationen tar emot också, ?
Då hade den ju visat (samma) fel på samma ställe alla andra gånger också.
Då har vi inte samma problem, min visar konsekvent fel på samma ställe varje dag.
av classeboy
#1318497
Har för mig att jag läst att om bilen har sensus (navigator) så tar bilen in hastighetsskyltar även från det systemet.
Jag har ingen sensus i min så där läser den enbart från avläsaren i bilen.

Mvh
Användarvisningsbild
av leiwi
#1318547
Mina senaste bilar V60 14 och 16 har aldrig haft problem med att visa rätt , båda utrustade med Navigation , här nedan är några rader från Volvo support där det framgår att det är kameran som använd och inte GPS en

Trafikskyltsinformation (RSI)* – begränsningar
Funktionen Trafikskyltsinformation (RSI – Road Sign Information) hjälper föraren att komma ihåg vilka hastighetsrelaterade trafikskyltar bilen passerat. Funktionen har följande begränsningar.
RSI-funktionens kamerasensor har begränsningar liknande det mänskliga ögats – läs mer om kamerasensorns begränsningar. Skyltar som indirekt informerar om att hastighetsbegränsning råder, t.ex. namnskylt på stad/samhälle, registreras inte av RSI-funktionen. Här följer några exempel på vad som kan störa funktionen:
Blekta skyltar
Skyltar placerade i kurva
Vridna eller skadade skyltar
Skymda eller dåligt placerade skyltar
Skyltar delvis eller helt täckta med frost, snö och/eller smuts.
Relaterad information
Trafikskyltsinformation (RSI)*
Trafikskyltsinformation (RSI)* – handhavande
Hjälp oss genom att b
av ridax
#1318562
Jovisst, vi har läst det där också. Men då bilen uppför sig på ett sätt som omöjligt förklaras av den texten, så spelar det ju ingen roll vad som STÅR utan hur den uppför sig.
Användarvisningsbild
av SagaPer
#1319494
dannesk skrev:Min XC60 läser av skyltarna klockrent utan problem, förutom då de är översnöade. Har aldrig observerat att bilen visat fel skyltning i instrumentet och jag har Sensus Navigation i min.
Min XC60 2017 R-Design D4 AWD Polestar edition leser også trafikkskilt 100%. Jeg har ikke opplevd at bilen tolker trafikkskilt med avvik. Med option RTTI lastet ned i bilen vil Sensus navigasjon også hente trafikkdata fra andre biler, offentlige datakilder og Google Maps. Man får da opp info markert med fargekoder i Navi om saktegående trafikk, veiarbeid, stopp i trafikken, stengt vei og eventuelle omkjøringsmuligheter. Meldinger vises også med tekst.

Med DAB+ i Norge brukes RTTI for å mate navigasjon med ekstra realtid trafikkdata. Med FM så brukes fortsatt TMC som datakilde via FM-nettet. Jeg regner med at noen av dere svenske Volvo-eiere har erfaring med dette på svenske veier?

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]

Fattar inte riktigt detta. Alla av nya generatione[…]