Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gabriel
#1315574
Några dagar efter att jag bytt till sommardäck noterade jag första gången ett skramlande ljud kring vänster framhjul. Ljudet uppkommer vid tvära gupp och kanter som ger en "stöt" i karossen. Ljudet uppkommer inte vid normal körning och "normala" gupp, det hörs inget om jag manuellt gungar fjädringen.
Jag tror inte det är någon del i framvagnen som är glapp, ljudet är snarare av typen att två detaljer slår i varandra vid plötsliga stötar.

Min teori är att något lossnat och därför kan slå mot någon annan del, men vad?
Är det någon som vart med om eller hört talas om något liknande på nyare V eller XC70?
#1317524
Ikväll kollade jag upp skramlet och det visade sig vara fjädern som gått av. Ett 3/4 varv låg lös på fjädertallriken och skramlade.
Art nr. som är märkt på mitt fjäderben är 31323216, är det samma bestyckning av fjädrar och dämpare på alla fjäderben som har detta art nr? Eller kan samma art.nr ha en rad olika fjädrar?
Enligt bildelsbasen så sitter detta fjäderben på både XC70, V60 och S60. Det låter rimligt med tanke på att det är en "sport" som har lite hårdare och lägre fjädring jämfört med "summum".

Edit.

Ovanstående art.nr verkar vara för fjäderbenet/stötdämparen och det finns med olika fjädrar. Fjädrarna kan man identifiera genom färgkodning. Tex har min Xc70 en gul och en vit markering. Så hittar jag ett fjäderben med rätt nummer som har en fjäder med rätt färgkod så bör det bara vara att byta rakt av.

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]