Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1318439
Mmm.. skitsvårt det där. Även om politiker skulle sitta inne med kunskap om datumet för världens undergång skull det skita sig om tillräckligt många blev missnöjda med lösningen för att undvika det.
Vi kanske behöver en världsdiktator om allt ska kunna gå tillräckligt snabbt för att slippa allvarliga konsekvenser...?
#1318444
joel80 skrev: lör 25 maj 2019, 17:37 Men samtidigt är jag lite inne på att på samma sätt som jag tycker det är vettigt att t.ex cigaretter har hög skatt för att delvis betala för de kostnader det innebär inom sjukvården ska andra saker som kan kosta vårt samhälle också beskattas hårt.
Och vad är likheten där med cigaretter ????

Du kan ju avskaffa alla cigaretter i morgon och folk skulle ju leva vidare i alla fall, t.o.m lite hälsosammare.

Stänger du av allt fossilt bränsle stannar jordbruk och transporter av med global massvält med miljarder döda människor redan första året. Ska du jaga ut alla miljarder människor som bor i städerna och börja hacka i marken för hand i 10 år tills vi har elektrifierat all jordbruksprodukter. Och om du får hjärtinfarkt, ska du vänta på ambulans i 5 år tills alla ambulanser går på el.

Det gamla ordspråket gäller än, man saknar inte kon för ens båset ät tomt.

Folk tar allt för givet, allt från att man kan äta färska grönsaker och bananer året om till att ambulansen kommer om man blir sjuk till att sjukhusen i stora delar av världen går på el som kommer från fossila källor.

Att bara räkna fossil energi som 100% negativt är ju urbota dumt. Det är ju billig energi som har möjliggjort utvecklingen från medeltid till så bra som vi har det idag. Om vi får en global oljekris kommer nog folk kanske fatta hur beroende vi är och börja förstå att allt är inte höjda skatter, vi måste investera i nya varianter för att ta oss ur detta. Att bara tokhöja skatter utan att investera är ingen vettig väg framåt.
#1318446
joel80 skrev:Vi kanske behöver en världsdiktator om allt ska kunna gå tillräckligt snabbt för att slippa allvarliga konsekvenser...?
Det är det dom försöker få in, en "diktator" som styr allt. Om du missat det med vad som händer..
Men inte av på grund av er ångest (klimatångest) .

Men ångest-henar förstår inte att allt kan inte ske på 10min.

Katastrofläge om Greta och co fick bestämma.
Men å andra sidan så varför inte, en total katastrof.
Så allt kan börja om...
#1318464
joel80 skrev: lör 25 maj 2019, 19:04 Mmm.. skitsvårt det där. Även om politiker skulle sitta inne med kunskap om datumet för världens undergång skull det skita sig om tillräckligt många blev missnöjda med lösningen för att undvika det.
Vi kanske behöver en världsdiktator om allt ska kunna gå tillräckligt snabbt för att slippa allvarliga konsekvenser...?
Det behövs ingen diktator om besluten är balanserade.
#1318466
Jag befarar att klimatproblemet är för abstrakt för att gemene man ska förstå allvaret. Man tror/tycker att det inte berör en själv och då är man inte med på vad som eventuellt måste göras om man själv måste tulla på nån bekvämlighet. Därför blir det problem då beslut kan vara balanserade mot det allvar vi står inför men samtidigt inte balanserat med vad folk accepterar för förändringar.


VolvoB20
Likheten med cigaretter är väl skapligt enkel att se även om det inte är samma sak. Du citerade bara en väldigt utvald del av mitt resonemang.
Jag håller med dig om att många samhällsfunktioner idag är beroende av fossila bränslen och att man skulle få enorma problem om man drastiskt höjde priset till det dom skriver om.

Men samtidigt är jag lite inne på att på samma sätt som jag tycker det är vettigt att t.ex cigaretter har hög skatt för att delvis betala för de kostnader det innebär inom sjukvården ska andra saker som kan kosta vårt samhälle också beskattas hårt. Men, det behöver finnas alternativ för samhällsviktiga funktioner innan man kan införa något sånt. Så idag ser jag det precis som dig att det skulle kunna orsaka skada i t.ex livsmedelsförsörjningen om man dubblerade priset i ett slag.
#1318468
Det handlar inte främst om bekvämlighet utan att vissa tvingas ändra sitt sätt att leva för att andra har klimatångest. Du vet sedan tidigare vad jag tycker. Att det finns 0 möjlighet att genomföra vad forskarna kräver och att betydligt mer skulle behöva göras för att förbereda oss.
#1318469
Vem som har klimatångest eller inte har väl ingen betydelse? Det handlar väl om att man måste sluta skita ner?
Jag tycker det är även är otrevligt med sopor utslängda direkt på gatorna.. kalla det sopångest om du vill. Är det för min skulle som folk måste slänga sopor i soptunnor istället för på gatan?

Min ställning är nog att vi behöver göra både och.
Minska utsläppen snarast möjligt samtidigt som vi förbereder oss, då vi nog tyvärr bara kommer kunna minska katastroferna, inte helt förhindra dem.
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 22

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]