Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1315411
Fick idag felmeddelande awd avstängd service erfordras på min V60 T6 AWD 2012.
Testar vid ett flertal tillfällen att accelera under körning och då fungerar awd, testar någon minut senare och då fungerar den inte, för att lite senare fungera igen. Stannar bilen och testar att accelerera från stillastående och då fungerar awd. Så tydligen är inte awd avstängd hela tiden även om felmeddelandet visas.
Har månaden innan upplevt att anti-spinnlampan blinkat mer än vanligt och fyrhjulsdriften varit långsam med att koppla in vid några tillfällen när jag skulle köra ut i trafikerade korsningar.

Någon som har haft liknande problem eller vet vad felet kan vara? Kan det bara vara så enkelt att oljan behöver bytas i Haldexkopplingen eller det kanske görs vid ordinarie service?

Jag har haft bilen sedan 2012 då den nästan var helt ny och behållit den länge då jag varit så nöjd, den har nu gått 12000 mil.
#1318390
Meddelandet var borta dagen efter och har nu kört 300 mil utan att det har kommit tillbaka. Allt fungerar som det ska med fyrhjulsdriften. Har inte varit i kontakt med Volvoverkstaden på orten, men skall be dem att byta olja vid nästa service (är inte så länge till dess).

Måste säga att jag tycker det är konstigt att oljebyte på fyrhjulsdriften inte är med i ordinarie service, har för mig att andra bilmärken med haldex har var 6000 mil. Skall vi som ägare hålla reda på det och säga till verkstaden, borde det inte vara verkstaden som säger till när den bör bytas?

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]