Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1318365
Update #2

Var hos verkstaden i onsdags. Styrenheten är bytt.

MEN:
- däcktrycksövervakning: det här systemet mäter med ABS-kransarna och kan därför inte detektera en punktering när bilen står. Vilken jävla s—t
- förarstolen: har berättat för en teamledare där problemet. Han sa att det är ett känt fel.
När jag kom tillbaka och frågade vad de har gjort sa teknikern att de aldrig har hört av det här felet. Det enda som kan göras är att fetta mekaniken. Jag frågade när det kan göras. Svaret var: vi måste beställa fettet från Göteborg!

Och det bästa är: har fått en faktura på 500kr för felsökning på däcktrycksövervakningen.

Nu räcker det. Om de inte tar tillbaka bilj——n kommer jag här och överallt publicera namnet av verkstaden!
#1318392
Du får aldrig lämna tillbaka bilen för dessa fel.

Vem f-n åker iväg med en bil utan att kolla däcken innan och hur menar du att bilen ska veta att du kört pyspunka när alla system utom larm och voc sover?

Om nu XC40 skulle vara så dålig med alla kända fel som påstås, varför är det bara då en handfull klagomål på alla tusentals tillverkade?

Att någon bil kan ha fel är inget konstigt. De tillverkas av människor. Att felen ska accepteras, nej. Att världen ska brinna pga det, nej. Att modellen är skit pga det, nej.

Sälj bilen och gå vidare eller gör ett seriöst försök att få hjälp genom att dokumentera allt och kontakta rätt person.

Att bråka med en säljare och tekniker leder i princip ingenstans.
#1318408
Hej iigloo!

För det första: jag åkte 10m med punkteringen och sen stannade jag. Kanske du hade märkt det efter 1cm, men jag är uppenbarligen inte lika duktig...

Sen: det som stör mig är kombon av bristfällig bil - inkompetens på verkstaden - attityden på verkstaden och en total brist av intresse från Volvo Sverige.

Helst vill jag lämna tillbaka bilen, men jag inser inte att jag ska gå back ekonomiskt.

Och tror mig, verkstaden har haft alla möjligheter att fixa felen. Nu blir det den åttonde gånge jag ska dit. På 6 månader. Allt är dokumenterat.
Jag har kontaktat vd:n tom men det ensa som jag fått var ett standardsvar. Hur vet jag att det var standard? Han svarade på samma sätt 2 gånger på 2 olika mail. Känns att denna verkstad har större brister om det finns tom ett standardsvar om kunden uttrycker missnöje.
#1318470
Håller med. Man betalar inte nästan halv million kronor för att bo på Volvo Verkstad och möta nonchalerande Volvotekniker. Du igllo får sluta med dina åsikter för att det inte varit dina pengar och det är inte du som måste bråka och pendla till verkstaden var 3 .e vecka utan åtgärd. Jobbar du på den ÅF? Jag tror att du Frankenharry bör kolla vad du har för rättigheter
#1318473
Hej Freddy100!
Då bilen går via mitt företag fungerar ARN/konsumentverket inte. Hoppas att verkstaden instämmer att ta tillbaka bilen. Om inte har jag väl ingen möjlighet än att dra igång Plan B: go public med ärendet...
#1318510
Freddy100 skrev: lör 25 maj 2019, 21:58 Håller med. Man betalar inte nästan halv million kronor för att bo på Volvo Verkstad och möta nonchalerande Volvotekniker. Du igllo får sluta med dina åsikter för att det inte varit dina pengar och det är inte du som måste bråka och pendla till verkstaden var 3 .e vecka utan åtgärd. Jobbar du på den ÅF? Jag tror att du Frankenharry bör kolla vad du har för rättigheter
Alla bilar jag ägt oavsett pris och märke har haft något man kan anmärka på.

Ett hus kostar 3-6 miljoner och är de felfria? Har inget med priset att göra så länge produkten byggs av människor.

Jag har alltid löst problemet till min fördel, men jag inser också vad som är rimligt och inte.

Som företagare har man tyvärr inte mycket till skydd gällande köp av tjänster och varor jämfört med konsumenter.

Enda vägen som företagare är rättssalen så sälj bilen, stäm ÅF eller gilla läget.
#1318526
Hej iigloo!

Sälj bilen? Att jag inte kom själv på denna idé! Tack så mycket.
Då får du samtidigt berätta för mig hur jag ska hantera förlusten och vem som står för advokatkostnaderna. Skicka gärna ett PM :bored:

Jag är inte beredd att gilla läget. Varför ska jag? Verkstaden jag har är undermålig på alla sätt och vis, Volvo Sverige hör inte ens av sig och min XC40 är inte värt pengar med alla fel.

Motorvärmare: 4 försök tills det var fixat
Sjunkande förarstolen: de ljög mig rakt i ansiktet angående hanteringen
Missljud i förarstolen: den ena säger känt fel, den andra säger aldrig hört talas om förut
Lånebilen som jag har rätt till: aldrig offererat
Återkopplingen från VD:n av verkstaden: ett skämt

De har fått tid att ta tillbaka bilen tom onsdag. Annars får alla veta vilken verkstad den är :mad:

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]