Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
#1318263
Tycker ni detta är bra?
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7224768
Från SR P4 Värmland.
Det finns ju många inlägg bara på det här forumet där förtvivlade bilägare med dysfunktionella bilar har fått besked från märkesverkstaden att: ”Vi hittar inga fel! Det blir 3000 kr i felsökning, tack.” (Felsökning = läsa av en bildskärm)
Inte ens märkesverkstadens tekniker klarar att hitta ett fel trots dom resurser som han helt säkert har tillgång till om han bara vill koppla upp sig på rätt sätt.
Nu hotas mindre och fristående verkstäder att förlora tillgången till biltillverkarens digitala uppgifter.
#1318287
Ledsamt men jag förstår, märkesverkstäderna förlorar många tusenlappar på billigare, ofta bättre och seriösare mekaniker.

Känslan av en märkesservice idag är kodläsning, att förstå hur canbus kan luras och ge felaktiga koder verkar endast en äkta mekaniker kunna göra idag.

El och hybrid skulle jag nog inte vilja lämna in hos bymeken om han inte har ett certifikat på diverse utbildning på el och högspänning.
av Leopold
#1318288
OP, skriv ut vad de olika partiföreträdarna säger i frågan enligt din länk.

Problemet är ju annat än det du beskriver: att det tydligen finns idéer att begränsa fristående verkstäders tillgång till relevanta märkesspecifika diagnossystem om jag förstått det rätt. Att det krävs viss skicklighet att hantera dessa system - från bla märkesverkstäder - är en annan fråga.
#1318353
Jag lyssnade på tillägget med politikerna. (Samma sida i länken) Det var bara tre politiker från V, C och M. Dessutom var det inga kända affischnamn för oss utanför Värmland. Det var alltså EU-kandidater.
Hursomhelst, dom ville ungefär samma sak, att stötta den fria marknaden som var en av EU's grundtankar när det växte fram. Om man skall tolka nyhetsinslaget så verkar bilindustrin vilja "strypa" informationen. "Vi" som köper någon elektronisk pryl (inklusive bilar) skall enligt politikerna vara ägare till den digitala informationen i prylen. Det är ju den vi har betalat för bl.a. Så tycker inte bilindustrin.
av Lobocut
#1318363
Klart man vill begränsa fristående verkstäders tillgång till datan, då tvingas ju bilägaren söka sig till den dyrare verkstan.

Jag skulle även vilja dra det ännu längre för biltillverkaren, att biltillverkaren skulle vara tvungen att tillhandahålla en full reparationshandbok till bilen man köpt. Detta finns ju redan för auktoriserade verkstäder, men som köpare får man inget.

Ingen såg det komma när hela huset &[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske?