NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FORSV50
#1318356
Hej! Sommaren -18 märkte jag att AC:n på min V50 06a började att fungera dåligt samt att det luktade ättika från fläktarna. Lämnade in bilen och fick ACn påfylld. Till en början fungerade ACn bra igen men efter bara någon vecka började kalluften försvinna efter ett tags användande. Och så har den fungerat sedan dess. Det kommer till en början kalluft men efter ett tags körning så försvinner kalluften och luften blir ljummen eller varm. Om man stänger av ACn kanske 10 min eller mer så återkommer sedan kalluften när den startas igen. Har även märkt att kalluften försvinner fortare när bilen "jobbar" mer tex tät stadstrafik med många inbromsningar eller några mils körande på motorvägen etc.
Vad kan detta bero på? Dvs lukten av ättika samt att kalluften försvinner?..
Hål på slang? Kompressor sönder?

Hur åtgärdar jag detta bäst (och billigast)? Fyller på ACn igen? (hur länge ska en påfyllning räcka?)

Lämnar in för felsökning och lagning av ACn? Rädd för att tusenlapparna springer iväg då..

Tackar på förhand!

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av FORSV50
#1321817
Stort tack för tips! Ska undersöka detta

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Omlott
#1322042
Har samma problem på min V50 2.4 -04. Lämnade först in, då upptäcktes läckage vid kondensorn. Denna bytt och påfylld med en nota på 7000:- ~.
Samma problem kvarstår så jag misstänker kompressorn då detta är ety vanligt fel tydligen. Ska mäta med bladmått när jag får tid och sen lämna in.
av frippe64
#1322128
För högt tryck i systemet så att högtrycksvakten bryter?
Fukt i systemet så att det fryser?
Användarvisningsbild
av FORSV50
#1322143
Ringde verkstaden idag och berättade om problemet. De trodde att ACn bara behöver fyllas på. Dock gjorde jag detta förra sommaren så jag tror ju inte att det är det som är problemet

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk

av kvillebäck
#1322656
Det kan väl hända att du fått ett stenskott på A/C kylet under vintern. Vissa lågprisföretag gör även kyl och rör av aluminium! Det brukar leda till små porer i delarna om de kommer i kontakt med salt. På vissa vägar kastar men ut salt vintertid helt utan tanke på vad som kan hända med folks bilar.
Användarvisningsbild
av VolvoAB
#1322657
Mät spelet på magnetkopplingen med bladmått, ska vara 0,2-0,5 mm, är det mer så kommer inte magnet kopplingen att orka da om det är väldigt varmt pådet höga trycket som blir
Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]