Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1318334
Problemet löst för min del. Felkoder om misständning på cylinder 2 och 3. Bytte plats på tändspolar och tändstift från cylinder 4 och 5 till 2 och 3. Fortfarande misständning på 2 och 3. Dvs tändspolar och tändstift ej problemet. Lambda adapteringen låg felaktigt konstant i Open Loop (OL), skall ligga i Closed loop (CL) (utom på full gas) när bränsleadaptering är gjord. Men lambda sonderna fungerade, gav rätt spänning och inga felkoder på dem. Hade det varit problem med katalysatorn borde ju misständningen vara mer slumpmässig på alla cylindrar. Bränslepumpens flöde följde börvärdet i graf, som kan läsas ut i Vida, så jag kunde utesluta det felet också. Efter inställning till uppmätt etanolhalt och efter testkörning enligt Vida, så ville bilen fortfarande inte sätta lambdaadaperingen i CL.
Summan av allt detta var att det var defekta bränsleinsprutare. Efter byte av dem startar och går bilen perfekt. Lambdaadapteringen gick också direkt in i CL efter det. Slutsats är att bilen (ECM) inte kan utföra adapteringen, även efter rätt inställd etanolhalt, ifall en eller fler spridare hängt sig.

Vi kör sommarhalvåret på etanol annars bensin. Problemet inträffade första gången slutet av förra sommaren när jag körde på etanol men försvann efter att bilen stod stilla en stund. Efter utläsning av felkoder den gången var det också misständningar, men jag åtgärdade ingenting den gången. Men jag tror att det var spridarna den gången också och att de fastnat och kort därefter lossnade igen.

Nu bytte jag alla 5 spridarna när jag ändå rev ner allt. ca 1300kr styck kostar de på Volvo. Hittade tyvärr bara begagnade på nätet med exakt samma artikelnummer. Du kan renovera spridare själv, tyvärr inget jag hade tid med just nu. Finns videor på youtube för det. Som skönt var så var det inte så svårt att göra jobbet, men det är en annan historia. Du måste vara ytterst noggrann bara att plastbitar från kabelkanalen till spridarna inte trillar ner i insuget. Rester sugs lämpligen upp med dammsugare. Tänk på att lätta på bränsletrycket först genom att trycka in ventilen på bränsleskenan först. Var beredd med papper eller trasa och samla upp bränsle. Samma när du demonterar insprutarna från skenan. Se till att rensa bort dålig plast från kabelkanalen till spridarna och ersätt istället med att vira in med eltejp. Se till att du inte tappar ner plastbitar i hålen för spridarna. Iakta största renlighet här. När du monterar tillbaka allt så se till att du använder buntband på samma ställen som förut på ecm. Det är viktigare än vad man tror för att vibrationer från kablar inte skall fortplanta sig in till ECM kontakterna och vidare in i ECM och förstöra svagare lödningar på kretskortet inne i ECM med tiden. Då åker du kanske på dyrare reperationer senare.
#1318360
Det finns ingen mätare i den bemärkelse av någon enhet för att mäta av etanolhalten i bränslet. Det är Lambdasondens signaler om bränsleluftblandningen som "översätts" till värde för etanol.
Detta är en utskrift från VIDA:

"Regulating the fuel
The Engine Control Module (ECM) has new software adapted for the B4184S8. This is used to calculate the
ethanol content in the fuel and to optimise the adaptation of the calculated fuel injection quantity.
The ethanol/petrol mixture can vary considerably in the tank, from only E85 to only petrol. The mixture ratio
of ethanol and petrol is detected by the "normal" adaptation strategies of the Engine Control Module (ECM).
This takes place by evaluating the lambda-sond signals. For example, "a lot" of ethanol results in a lean
fuel/air mixture. The Engine Control Module (ECM) compensates by increasing the quantity of injected fuel
so that the correct lambda value is achieved."

Alltså något helt elektroniskt direkt i ECM.
Däremot kan du som e95cg föreslår mäta rent analogt hur mycket etanol det finns i bränslet med en sugpump och ett mätglas.
Etanol och bensin blandar sig. Vatten och etanol blandar sig. Vatten och bensin blandar sig inte! Därför tar man en bestämd del E85 (med okänd etanolhalt). Detta häller man i ett mätglas, till en känd volym, förslagsvis 1 dl. Sedan fyller man på med 1 dl vatten. (Vanligt rent kranvatten) Eftersom bensin och vatten inte blandar sig kommer bensinen att separera och lägga sig över etanol-vattenblandningen. Sedan är det bara att läsa av. Ju noggrannare man har varit vid påfyllningen, desstå noggrannare blir mätningen. Bensinen blir ju en del för sig och etanolen plus 1 dl vatten blir den andra delen. Dra ifrån 1 dl från det mätvärdet så får man fram etanolhalten.
Bensinen kanske inte separerar på nolltid, så låt det stå i några minuter så att bensinen "frigör sig".

OBS! Nu kanske någon tänker: En enkel metod att rena etanol från bensin till annan användning!
E85 har ett kräkmedel tillsatt. Detta medel är också en alkohol, men odrickbar. Eftersom båda är alkoholer så är dom "släkt" med varandra och lätt blandbara och även mycket svåra att separera. Och säkert mycket dyra att separera också, om någon skulle försöka.
Det torde vara mycket billigare och säkert godare, att köpa skattad och kontrollerad alkohol över disk.
#1320530
"F0rHelvete": Var hittar du "dålig" E85 i dag?

Det finns en tumregel att räkna ut om det är lönsamt att köra på E85. Tag det aktuella priset för E85. Multiplicera det med 1,3. Om summan du får fram ligger under gällande bensinpris så är det billigare att köra på E85. Talet 1,3 är den teoretiska merförbrukningen på E85. Naturligtvis tar du prisexemplen från samma station och samma dag.

Vad har du för bytesintervall på tändstiften? Jag har en V70 2.0 F -08. Där är bytesintervallen 12 000 mil.
#1320561
Derank: Du kanske mins hur E85-priserna har åkt jo-jo under åren. Ett tag kostade ju E85 lika mycket som bf95, med politikernas goda minne. I dag är det annorlunda. Bläddra fram miniräknaren i mobiltelefonen och stanna till och jämför på närmaste tankstation.

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]

Är detta svaret på din fråga? F[…]

Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]