- fre 24 maj 2019, 21:55
#1318334
Problemet löst för min del. Felkoder om misständning på cylinder 2 och 3. Bytte plats på tändspolar och tändstift från cylinder 4 och 5 till 2 och 3. Fortfarande misständning på 2 och 3. Dvs tändspolar och tändstift ej problemet. Lambda adapteringen låg felaktigt konstant i Open Loop (OL), skall ligga i Closed loop (CL) (utom på full gas) när bränsleadaptering är gjord. Men lambda sonderna fungerade, gav rätt spänning och inga felkoder på dem. Hade det varit problem med katalysatorn borde ju misständningen vara mer slumpmässig på alla cylindrar. Bränslepumpens flöde följde börvärdet i graf, som kan läsas ut i Vida, så jag kunde utesluta det felet också. Efter inställning till uppmätt etanolhalt och efter testkörning enligt Vida, så ville bilen fortfarande inte sätta lambdaadaperingen i CL.
Summan av allt detta var att det var defekta bränsleinsprutare. Efter byte av dem startar och går bilen perfekt. Lambdaadapteringen gick också direkt in i CL efter det. Slutsats är att bilen (ECM) inte kan utföra adapteringen, även efter rätt inställd etanolhalt, ifall en eller fler spridare hängt sig.
Vi kör sommarhalvåret på etanol annars bensin. Problemet inträffade första gången slutet av förra sommaren när jag körde på etanol men försvann efter att bilen stod stilla en stund. Efter utläsning av felkoder den gången var det också misständningar, men jag åtgärdade ingenting den gången. Men jag tror att det var spridarna den gången också och att de fastnat och kort därefter lossnade igen.
Nu bytte jag alla 5 spridarna när jag ändå rev ner allt. ca 1300kr styck kostar de på Volvo. Hittade tyvärr bara begagnade på nätet med exakt samma artikelnummer. Du kan renovera spridare själv, tyvärr inget jag hade tid med just nu. Finns videor på youtube för det. Som skönt var så var det inte så svårt att göra jobbet, men det är en annan historia. Du måste vara ytterst noggrann bara att plastbitar från kabelkanalen till spridarna inte trillar ner i insuget. Rester sugs lämpligen upp med dammsugare. Tänk på att lätta på bränsletrycket först genom att trycka in ventilen på bränsleskenan först. Var beredd med papper eller trasa och samla upp bränsle. Samma när du demonterar insprutarna från skenan. Se till att rensa bort dålig plast från kabelkanalen till spridarna och ersätt istället med att vira in med eltejp. Se till att du inte tappar ner plastbitar i hålen för spridarna. Iakta största renlighet här. När du monterar tillbaka allt så se till att du använder buntband på samma ställen som förut på ecm. Det är viktigare än vad man tror för att vibrationer från kablar inte skall fortplanta sig in till ECM kontakterna och vidare in i ECM och förstöra svagare lödningar på kretskortet inne i ECM med tiden. Då åker du kanske på dyrare reperationer senare.