...

Moderator: Moderatorer

#1317877
Vi får väl se.. Jag sätter 500kr på att man fått igenom självkörande lastbilar eller bilar utan personer i till senast under 2022, i antingen delar av USA eller Europa. Vågar du sätta emot? ;)
Och enstaka godkända testbilar räknas inte utan det är full utrullning som gäller.
#1317924
Fjonsson skrev:Vad är poängen med bilar utan personer i?
Man kan "skicka iväg" bilen på annat eller till nån familjemedlem (eller så som Tesla verkar tänka sig, låta den gå som Taxi när du inte använder den, vilket gör att du kan tjäna mer pengar än vad bilen kostar.). Rätt smidigt också om den kan åka iväg och parkera sig själv t.ex, och sen hämta upp dig där du vill åka ifrån.
#1317982
snepo skrev:Vi som är yrkes chaufförer jublar över detta. Ytterligare en yrkesgrupp som blir arbetslösa
I denna debattartikel tror man att
* behovet av personal troligen kommer att växa
* det behövs fler fordons- och transporttekniska utbildningsplatser

https://www.vlt.se/artikel/debatt/debat ... nde-fordon

Så man får hoppas att man inte skrämmer bort personer från att gå fordons- och transportteknisk utbildning genom att prata om att lastbilarna kommer att köra själva.
#1317998
Men alla förstår nog att tex sjävlkörande lastbilar kommer att gå på slingor j tex ett industriområde, på en soptipp el liknande,.

Det kommer ju inte att bli en själkörande lastbil som kör styckegods runt i stan el Posten el maten till Ica osv.



Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

#1318300
Hur menar du med "på slingor"?

Till en början kommer man nog mest ha korta teststräckor som den i Jönköping.. Men rätt snart tar tar nog långfärdstransporterna över. Alltså där bilarna går mellan depåer där förare tar över för sista sträckan.
#1318318
Det är ju väldigt ovanligt att man ställer en hel flotta under en hsverikommisionsutredning. Det som hände Boeing nu tidigare i år var ju extremt ovanligt och efter 2 eller 3 liknande incidenter.

Jag tror självkörande bilar kommer behöva vara minst 4-5 ggr mindre olycksbenägna än mänskliga förare. Men enligt förståsigpåare ska vi redan idag vara på en nivå som är bättre än mänskliga förare och inom några år betydligt bättre.
Man får ju ganska direkt bort ouppmärksamhet, trötthet, mobilsurfande, fyllekörning och sånna otrevligheter som orsakar väldigt mycket olyckor idag.
#1318332
Nej det får du inte eftersom du tänker blanda bilarna med förarstyrda bilar. Allt det där går att åstakomma med försrhjälpmedel som hjälper en förare att framföra bilen men fortfarande under dennes ansvar. Av någon anledning blir ju folk mer upprörda när någon annan klantar till det med förödande konsekvenser än när dom själva gör det. Jag är för alkohollås i samtliga nya bilar.
När autonoma bilar är aktuella har förarstyrda bilar så avancerade hjälpsystem att det i praktiken blir svårt att krocka. Så är det ju till viss del redan idag. Man kan ju försöka köra på bilen framför i en kö om man har nyare volvo.
Ljustest Biltema VS GE

Det är påstådd ljustyrka jäm[…]

Vilka bakre bromsok till S40 -97?

Hej, nykomling här, med S40. 1,8.-97. Min han[…]

Hej! Jag köpte mig en v70 med ett par problem[…]

Däckstorlek

Då det är en R design vill jag ha kvar […]