Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Frrla
#1317644
Min 84 går bra till man hamnar strax under halv tank då den börjar rycka och sluta svara på gasen, bluddrar mm. Går att köra riktigt försiktigt så fungerar den fint men man hör huvudpumpen gnälla när den jäklas.

Till slut stannar bilen tills man tankat mer.
Ca 4-5mils körning till.

Provkörde tankpumpen separat och den låter som den ska. Tog upp armaturen och hittade en stor spricka i slangen från pumpen till röret. Bytte denna men felet kvarstår oförändrat.

Har kollat efter bränsle läckage både när bilen går på tomgång och vart avstängd ett tag. Den håller även trycket minst en halvtimme och det finns bränsle i returslangen ända till tanken.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1317773
Ha du kollat så det verkligen kommer fram bränsle till huvudpumpen när tanken är nästan tom? Den "surrar" ju antigen den pumpar eller ej om bara själva motorn funkar
Användarvisningsbild
av Frrla
#1317792
Jo du har helt rätt, givetvis kan pumpen låta utan att pumpa, så den behöver bytas.
MEN, varför den inte tömmer tanken endå är för mig en gåta då den är helt rostfri och allt ser nästan nytt ut...
Har kört 2 andra k-jetronic bilar med döda tankpumpar till tom tank, även svärfars 740 och några andra jag känner.

Så det är lite därför jag måste fråga. Men jag får väll börja med en ny tankpump i alla fall och hoppas den skärper sig. Annars är det inte dumt att ha en i reserv :)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1317873
Det är ju själva tankarmaturens utformning och placering som gör att tankpumpen behövs. Sedan kanske det kan skilja på huvudpumpens kvalitet och sugförmåga. Långt tillbaka i mitt minne ligger en bild på en 240 med K-Jet, och där sitter huvudpumpen bak vid tanken och det sitter en "vanlig" tankmätare. Kanske dom första 740 också hade den konstruktionen. Jag slutade som bilmek. (på verkstad) september 1985 och då var 740 så ny att det var bara Volvo verkstäder som jobbade med dom. Jag jobbade en del med K-Jetronic "på den tiden" men det var främst privat importerade Mercedes av större modell. Vi samarbetade med en bilhandlare som importerade bilar från Tyskland. Tillbaka till ämnet... :-D dom hade alla tankpumpen (och bränslefiltret) monterat bak vid tanken. 240 hade (vad jag kommer ihåg) inte bränslefiltret vid tanken utan i motorrummet. Nu är ju detta några år sedan och minnet "bleknar", och jag har aldrig själv haft någon 240. Och min 745-a är den enda 740 jag haft. Så jag "hoppade" direkt från några 140 och en Mazda Pick Up till min nuvarande fullutrustade 745 GLT 16V
Den går just nu (efter något års "strul" med felkod 2-3-2) som en 16V motor ska gå. D.v.s som f--n :-o :x
Användarvisningsbild
av Frrla
#1318289
sitter ett "förfilter" på pumpen i tanken. sen har själva "tryckpumpen" ett "galler" i inloppet och slutligen sitter ett större filter på torpedväggen framför ratten.
Har kört ett tag med fulltank nu, och den går som tåget.

Tillägger att jag hittade inte en endaste liten ledtråd till någon form av skit, vatten eller annat konstigt i tanken. Något slitage eller rost finns inte att tala om någonstans. bilen är i väldigt bra skick. endast omlackade bakskärmar (minimal fläcksjuka) för 2-3 år sedan och bättrat underredsskydd när jag ändå var igång.
av Rådlös
#1318379
Jag kan skjuta in att placeringen av bränslefiltret kan variera på två lägen. Jag hade under en tid en 245 -91. Där satt bränslefiltret i motorrummet framför ratten. En bekant hade en 244 -87. (Den hade LH 2.2) Där satt bränslefiltret under baksätet framför tanken i en trekantig plåtrack. Vi kollade i en piratverkstadshandbok på den tiden. Det framgick att båda placeringarna var gångbara och förekom. Naturligtvis måste det ha varit något som styrde detta, men vad vet jag inte.
Men det blir ju enkelt i alla fall. Är det inte på den ena platsen så är det på den andra platsen.
av rd350
#1318422
Du kan ha "invertes läckage" på förpumpen. Har ej varit med om det på k-jetronic, men allt kan hända. En liten spricka i sidan på pumpen kan ställa till det. Senast för ett par månader sen hade jag på en kundbil, Dodge ram diesel en förpump som läckte och drog tjuvluft. Bilen tvärdog vid halv tank, stod en fontän invändigt i tanken runt pumpen. Kolla även stålröret mellan tank och huvudpump så det inte är rostigt (särskit runt klammorna mot golvet) Förpumpens funktion kan mätas genom att ta bort säkringen och mäta strömförbrukningen över den. Är inte säker på vad den ska dra i ampere men uppgifter finns nånstans....
Användarvisningsbild
av Frrla
#1318587
Har inte sett någon k-jet med filter under bilen än iaf. men som du säger Rådlös, Stämmer det att dom stora filtren på LH versionerna, kan dem vara vid bränslepumpen under bilen också :)

rd350 ja jag ska få tummen ur och beställa en ny pump, provmontera. finns ingen rost på/i/under bilen. Bara höger framdörr som fått lida i nederkant bara.
Första gången jag hört talas om att pumpen kan falera på detta sättet. men vi får se, är en hel del annat som måste tas tag i också..... :/

Edit: Nu har ja iaf beställt :)
Användarvisningsbild
av Frrla
#1321645
Sådär. bytt å de måste vart nått fel på pumpen i tanken, tyckte mig se en spricka där slangbiten ska sitta så den hamna i soperna direkt när ja fick igång bilen och kört en runda.

Passade samtidigt på att byta laddbryggan i generatorn och den orkar dra elfläkten på tomgång mycket bättre än förut och håller nu 14.2 volt hela tiden annars. den förra drog ner på 13.4 på tomgång så jag tror den va lite bov i dramat med lite hoppig tomgång som vart mycket bättre och startar även lättare nu.

Ett roligt tillägg kan va att jag bytte från A till K kamaxel i min b23a med extraktorgrenrör och borttagen mittenburk på avgassystemet. den har och startar även nu bara när man nuddar nyckeln och går väldigt fint på tomgång (eventuellt någon miss varannan sekund nu) och drar väldigt bra genom hela registret. upplever inte att den blev svagare någonstans, bara att den fortsätter dra hårdare och hårdare ända upp till 6-7tusen varv :-D

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]