Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1316467
volvoc70cab skrev:Grannen körde endast med E85 utan konvertering på något sätt under ett helt år utan problem. Vilka avgasvärden han fick hos bilprovningen, var mer än idealisk ! Ps. det gällde en gammal Volvo 745:a.
Är det en förgasarmotor och en sliten förgasare så är det inga problem på sommaren i alla fall. Jag körde farsans 144 i flera år men en plugg i förgasaren som minskade inloppet till förgasaren till 38 mm. Då kunde jag använda choken "som vanligt", annars funkar det bra att bara dra ut choken tills motorn går bra. Men då försvinner kallstart hjälpen. Pluggen i förgasaren funkade fint och motorn startade lätt 8 månader om året. Under den kallaste perioden plockade jag ut pluggen och körde på bensin. Denna motor hade gått c:a 25000 mil när jag satte i den (den gamla hade då gått omkring 45000 mil) och rullade 6-8000 mil på blyfri bensin och etanol med original topplock utan problem. Inga ventilsäten i stål eller tillsatser i övrigt.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1316481
Äldre system brukar vara mindre känsliga lustigt nog. Värst är nog insprutsmodellerna byggda innan miljöhysterin började, där man varken kan "fuska" med choke eller har lätt åtkomliga mjukvaruinställningar. Chip/piggyback och ev. andra spridare brukar dock räcka i 95% av fallen.
Rödblockare brukar man sällan behöva göra något på, men dom klassar jag som primitiva trots insprutning. Man har ändå rätt enkel åtkomst till modifikationer, till skillnad mot t ex sena s/v70, tidiga s40/s60/s80. Dock är det sällan man behöver mer än annan mjukvara även på dom, men det är ju inte gratis ändå...
Användarvisningsbild
av lennarte
#1316502
Lucif3r skrev:Äldre system brukar vara mindre känsliga lustigt nog. Värst är nog insprutsmodellerna byggda innan miljöhysterin började, där man varken kan "fuska" med choke eller har lätt åtkomliga mjukvaruinställningar.
Det är ju sant, både D-Jetronic (140) och K-Jetronic (sista 140 och 240,740 till -88) ökar ju bränslemängden när motorn och insprutningen bli slitet. På D-Jetronic kunde man enkelt ändra bränsletrycket, vi sänkte bränsletrycket för att få ner CO-halten när motorerna blev slitna (det fanns många luftkylda VW motorer med D-Jetronic på den tiden). K-Jetronic får man schimsa (och höja) bränsletrycket för att minska bränslemängden (inget enkelt jobb). Båda dessa är utan Lambdasond så det finns ingen "återkoppling" till styrningen av bränslemängden som på senare modeller med katalysator.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1316504
Jag har hört att B230F med Rex/Regina insprutning som fanns några enstaka år på slutet för 740 ska gå att köra i princip på ren E85 övriga går ju att blandtanka till en viss gräns utan att göra något.
Användarvisningsbild
av spindel
#1317745
Som boende på landet och beroende av att kunna köra bil (men utan ekonomi att byta till bil som är byggd för annat bränsle) har jag precis insett att det faktiskt är tekniskt möjligt att köra bensinbilen på E85, vilket om inte annat skulle lätta mitt dåliga sambete över att jag annars måste tanka fossil bensin tills bilen rasar ihop. (XC70, -05 som antagligen tänker leva ett antal år till)
Jag har några frågor om detta som jag skulle vilja ha svar på, hoppas att någon här kan hjälpa mig.
  • Vad är det som behöver förändras på bilen för att börja köra på E85?
  • Kan vilken verkstad som helst lösa detta?
  • Behöver man göra en ny registreringsbesiktning pga bränslebytet (jag uppfattar att det bara gäller om man vill åt miljöbilsklassningen - right?
  • Vad pratar vi om för kostnad, mellan tumme och långfinger?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1317764
1. Mjukvaran lär uppdateras, resten är jag rätt säker på pallar med E85.
2. Näe, det enklaste brukar vara att vända sig till optimeringsfirmor, t ex BSR, och köpa optimerad programvara från dom. På en -05a programmeras det via diagnosuttaget och tar bara några minuter. Firmor som BSR bör även kunna säga om något mer behöver göras på din bil för att fullt utnyttja E85.
3. Idagsläget är det otillåtet att byta bränsle, punkt. Du varken kan eller får regga om den med E85*. Oddsen att åka dit för det är tämligen minimal dock, men det gör det inte mer tillåtet för det...
4. Är det bara programvaran som behövs så handlar det väl om runt 3000kr. Behövs även annat så blir det såklart dyrare.

*2 kryphål existerar: i samband med motorbyte på en bil av årsmodell 1992 eller äldre, eller reggning som ombyggt fordon. Ombyggt fordon är precis som det låter, ett fordon som är markant ombyggt från grundutförande, vilket kräver stor kunskap, mycket tid, och mycket pengar(bara alla olika besiktningar som ska göras landar på ca 10 pap) - dvs inget man bara gör för skojs skull för att få köra lagligt på E85.

edit: värt att nämnas är dock att det inte enbart är dans och gröna skogar att köra på E85 i en bensin-motor. Man KAN få t ex startproblem under dom kalla vintermånaderna om bilen står ute, då motorn saknar den typ av köldstartsanordning E85-motorerna har.
Detta kan lösas eller åtminstonde minimeras genom att blandtanka lite bensin, samt att se till att byta till "vinter-E85" dom har i pumparna under dessa månader(vilket vad jag förstått är just E85 med extra bensin iblandad). I dom flesta fall är det dock inga problem, speciellt inte på lite modernare insprut med anpassad programvara. Men ändå något man bör ha i åtanke innan man beslutar sig för att konvertera.
av Rådlös
#1317776
Spindel: Du bör kolla på www.etanol.nu Där får du veta det mesta.
Det är som du själv antar, lite krånglig byråkrati om du skall försöka registrera om bilen till miljöbil. Men om du vill göra en hem/garagekonverting blir det enklare. Förbjudet eller inte??? Det är lite svårtolkat. Om man säger så här: Du behöver inte redovisa för t.ex Bilprovningen (eller dess ombud) Det enda som du behöver kolla är att utsläppsvärdena är inom godkända gränser. Då är det ingen bilprovare eller motsvarande (inkl. Polisen) som har tid, lust eller energi att fundera på vad du har i tanken.
Det finns i princip 4 olika metoder att konvertera en bensinmotor. Sätt i en extra bränsletryckregulator. Den ger ett lite (justerbart) mottryck på bränsletrycket så att det sprutas in mera bränsle. För det är det som det handlar om. En annan variant är att sätta i större spridare som flödar mer. Dom här två metoderna har ingen köldstartanordning och är lite krångliga om man av någon anledning skulle tvingas tanka ren bensin någon gång.
Då är nästa två steg lite enklare. Sätt i en så kallad Piggyback. En elektronisk dosa som förlänger insprutningspulsens tid med mer bränsle. Detta handlar ju om mikrosekunder men det fungerar och vissa piggyback har lite möjlighet att finjusteras. Många har en inbyggd köldstartanordning. Om man köper från t.ex Kina skall man kolla detta först. Det är ingen självklarhet att det förekommer frostnätter där. Om man skulle tvingas tanka bensin igen brukar det finnas en omkopplare så att man enkelt ställer om funktionen. Kan även vara en möjlighet om man vill blandtanka. Det finns några piggyback som produceras och sälj på den svenska marknaden. Där kan ett försäljningsargument vara att eventuell support finns på nära håll. (Hur det sedan fungerar i verkligheten vet jag inget om, men det borde vara lättare än att behöva kontakta Fjärran Östern)
Den fjärde metoden är att mappa om insprutningsdatorn. Detta är den ultimata metoden, men samtidigt den dyraste. Det är det som t.ex BSR gör. Men när det "begav sig", alltså när det var högkonjunktur för E85-konvertering, gjorde BSR bara detta på bilar som hade den 5-åriga utsläppsgarantin kvar. Hur det är i dag vet jag inte riktigt men dom har en egen hemsida där dom kan berätta. Det finns några firmor till som gör sådant här, men man bör kanske kolla runt först så man inte hamnar hos någon "glad datahackeramatör" som kanske gör mer skada än nytta. Därmed inte sagt att alla gör det. I den ovan nämnda tidigare högkonjunkturen förekom det sådant.
Ni med äldre bilar kanske funderar lite här: "Detta är ju bara insprutningsmotorer???" Det går att konvertera förgasarmotorer också. Men det blir ju naturligtvis lite andra metoder och handgrepp.
Lite överkurs för den som undrar: För att få Lambda 1 i utsäppsvärde på en bensinmotor krävs det en bränsleluftblandning på 14,7/ 1. Alltså 14,7 kg luft till 1 kg bensin. (man räknar i kg här) Där ger det mest effekt med minst utsläpp. Till E85 krävs det ett annat blandningsförhållande, ungefär 10 kg luft till 1 kg E85. Här ligger detta i att det behövs mera bränsleblandning.
Nu skall man inte rakt av tycka att "Högre bränsleförbrukning, bläää!"
E85 har 104 oktan. Om man har ett generöst tändsystem som kan reglera förtändningen, så kan man få fördelar av detta. (Jag säger inte att det automatiskt blir så, men i goda fall och en väl utförd konvertering finns möjligheten)
Och även några ord om förbränningsluften. Etanol vill ha något tiotal högre värmegrader på förbränningsluften för att förgasas och förbrännas effektivare (lägre förbrukning). Därav förstår man at "öppna sportluftfilter" och andra montage inte gör sig så lyckat ihop med E85. Bilen hade en luftförvärmning från början. Se till att den fungerar, då går motorn bäst på E85.
Användarvisningsbild
av spindel
#1317802
tack för era svar!
etanol.nu har jag kikat på men tyckte att det bara var "gammal" information så jag funderade på om det fanns nyare information någonstans.
Handlar det bara om några tusenlappar för att kunna köra på etanol så är det absolut värt det. Kanske bilskrället kan få en motorvärmare också, så är problemet med kallstarter ur världen, åtminstone hemma... Jag har inget behov av miljöbilsklassning, det ger inga fördelar där jag bor.
Men däremot kanske man borde lobba mer så att politikerna tar tag i att göra det lagligt och enkelt att konvertera, finns det en marknad för det så lär det ju också bli mer tillgängligt.
av vjohnj
#1317803
Är du säker på att du måste göra nått alls? Med min V70 -07,s om blev tankad på e85 fulltank.
Så började motorlampa lysa en stund för sedan slockna och gick bra efter det. ( fick felkod magerblandning)

Tankade fullt av misstag, stod och drömde vid macken :-)
Har testa att tanka e85 till max flera gånger efter det, och motor går kanon inte nån varning. Men blandtankar normalt.

Kan tillägga att en golf 4 jag hade, kunde tankas till ca 80% utan några problem med e85, samma med en cheva jag hade den 100% e85.
av Rådlös
#1317872
Ett inlägg till om det är tillåtet eller inte att E85-konvertera: https://www.unt.se/motor/nu-blir-etanol ... 10706.aspx
Men det är lite luddigt redogjort ändå. Artikeln är från 2008. Jag minns när det skulle tas beslut i Riksdagen och redan då blev det någon sorts "mellanmjölk". Inte fullt ut att konvertera som många sakkunniga och entusiaster förespråkade men ändå inte förbjudet.
Uppföljning mjukvara 2024

Med uppkopplade bilar så tror jag dessvä[…]

Det är vanligt att en gammal turbo fuktar p&a[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]