Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jespers
#1312353
Yaniz skrev: fre 19 apr 2019, 12:25 Hej igen Jespers,

Jag har samma bil med samma motor som du. Dessutom samma fel som jag tänkte åtgärda nu under påskhelgen. Har kommit så långt att jag har lossat värmesköldens 4 skruvar, varav 2 med fjäder. Jag får dock inte ut värmeskölden hur jag än vrider och vänder på den. Har du något tips på hur jag ska gå tillväga för att få ut skölden och därmed kunna komma åt grenrörets muttrar?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Med vänliga hälsningar.
Hej Stefan.

Det er lidt vanskeligt at ta bort varmeskjoldet, men det jeg gjorde var at trække det mod venstre (set fra fronten), hvor man må kile det lidt og dra turborøret så langt som muligt mod venstre. Så er det muligt at få det vinklet ud, men det er ikke let!

For at komme til skruerne på manifolden kræver det småt værktøj, da der ikke er meget plads.

Vær forsigtig når du skal montere skruer med fjederen igen. Jeg mistede en fjeder ved montering og kunne ikke finde den igen.
av Yaniz
#1312363
Tack så mycket för att du tog dig tid att svara, Jesper! Jag ska alltså trycka skölden och samtidigt turboröret mot vänster när jag står framför fronten, om jag förstått dig korrekt?

Ska se upp, så jag inter tappar skruv eller fjäder vid återmonteringen. Speciellt en skruv med fjäder sitter jobbigt till och som redan ger mig svår ångest.
av Jespers
#1312370
Yaniz skrev: fre 19 apr 2019, 15:21 Tack så mycket för att du tog dig tid att svara, Jesper! Jag ska alltså trycka skölden och samtidigt turboröret mot vänster när jag står framför fronten, om jag förstått dig korrekt?
Det er korrekt - men det kan lykkes med tid og tålmodighed
av Yaniz
#1317868
Edit: Har fått ut fanskapet genom hävarmsmetoden med bräckjärn i ett uttag för skruv och ansenligt våld. Hur jag ska få tillbaka skölden vete fan. Får väl köra utan värmesköld i värsta fall. Brinner jag upp, får jag se till att göra det med stil.

Har kollat åtta skruvar, varav en var lös. Misstänker att återstående två som sitter vid turboröret är lösa, men har ännu inte lyckats komma åt dem. De sitter trångt och är väl gömda, så man får liksom känna sig fram. Har mekat i mer än 30 år och detta jobb kvalar utan vidare in på de värsta topp 3.


Hej igen Jespers,

Jag skäms lite men jag har ännu inte åtgärdat det läckande avgasgrenröret. Bilen har stått i garaget sedan i höstas, men nu ska jag göra slag i saken och göra bilen körduglig utan irriterande missljud vid start.

Jag har nu sedan länge demonterat turboröret, och alla skruvar som håller värmeskölden på plats, men hur jag än vrider och vänder skölden så är det stopp, jag får inte ut den för att komma åt muttrarna till grenröret. Har försökt som du föreslog att kila fast skölden mellan turboröret och motorn så långt det är möjligt, men får inte ut skölden.

Hur bör jag vrida eller dra ut skölden? Vrida och dra den vertikalt rakt upp vid turboröret eller vid motsatt sida, där ett mindre rör är i vägen? Tror nog jag skulle kunna bända ut den med djuriskt våld, men då riskerar jag väl att skada något ...

Tacksam för all hjälp jag kan få.
av andysson
#1449816
Sitter med samma jävla skitproblem nu på min. Jag får in avgaser i kupén. Framförallt vid kalluppstart. Det sitter hursomhelst 12 pinnbultar med bricka och pressad mutter. Dvs om du beställer nya på Volvo (inte jättedyra) så är muttern lite ihopatryckt för att på så vis låsa sig.

Ser med kamera att två pinnbultar saknas. Tänker väl plocka bort värmeskölden och kika på resten. Om det blir byte av packning m.m kommer jag att lämna in jobbet. Orkar inte låta bilen stå uppallad på uppfarten i evigheter och slita...

:-)

Har en my24 V60, handbromsen känns som ett lo[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]

Bruten fjäder framvagn

Inga problem att byta bara ena sidan på de[…]

Japp, då kan du ta ut felkoder på t&au[…]