Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Waelsson
#1317855
Tja,
Fick plötsligt felmeddelande "växellåda serv erfodras" motorlampa började lysa osv.
Meddelandet försvann dagen efter men symptomen kvarstår :
Växellådan Slirar på 5an och 6an växel, det går dock att köra om man inte trycker ner gasen alldeles för hårt.
Växellådan beter sig märkligt just på 4,5 och 6an. Den vägrar växla upp ibland och ibland växlar den ner utan förvarning, växlar upp vid uppförsbacke etc..

Det e en D5a 2013.

Felkoder :
TCM-P089468 växellåda komponent slirar
TCM-P072900 växel 6, felaktig utväxling
TCM-P073500 växel 5, felaktig utväxling

Vad ska jag börja med? Leta beg låda?
Byta oljan? Tips/erfarenhet? Ni som vart med om liknande problem?

Den var på service för ca 50 mil sedan. Volvo kontrollerade oljenivån samt 0-ställde adaptionen.
Senast redigerad av 1 Waelsson, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Waelsson
#1317942
Har sökt mycket men lyckades inte hitta nått om just automat lådorna.. De verkar ju vara väldigt svåra att "döda" å har en bra livslängd. Kan jag rädda den med ett oljebytte eller ska jag lägga pengarna på en begagnad växellåda? Oljebtet kostar 3500kr å en begagnad låda som gått 12k kostar 12tkr + 8tkr för jobbet.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1317950
Om du vill prova, så gör en riktig spolning av lådan, med maskin.
Kostar ett par tusen, så har du inte nån lust att chansa borde du kanske byta lådan direkt. Lådan har säkert gått med samma olja sen ny, isåfall är det mycket möjligt att den tagit skada.
Användarvisningsbild
av Waelsson
#1317983
TommyP86 skrev: tor 23 maj 2019, 07:13 Om du vill prova, så gör en riktig spolning av lådan, med maskin.
Kostar ett par tusen, så har du inte nån lust att chansa borde du kanske byta lådan direkt. Lådan har säkert gått med samma olja sen ny, isåfall är det mycket möjligt att den tagit skada.
Jo jag har googlat lite men blir inte klok då jag hittade en guide i vida om spolning av deras egna lådor. De ska nämligen rensa lådan helt "enl vida"

Glömde notera att denna var en polisbil innan jag köpte den.
Vad jag vet så har polis å taxi en speciell service program, där bl.a lådans olja skall byttas var 6000mil. Jag har dock inte hittat några underlag på att detta är gjort på just min bil.
Jag bör kanske lämna in den på felsökning istället för att chansa med olika lösningar som inte säkert avhjälper problemet.

Ps pratade med volvo Torslanda och utifrån felkoderna trodde teknikern att det kunde vara olja men även vetilpaketet och i värsta fall ett mekaniskt fel i lådan :-(
av least
#1317988
27000 mil. Där många mil är hårt körda, kan nog knäcka även en låda som fått oljebyten.
Jag skulle nog leta efter en utbyteslåda, annars kan det bli så att man spolar & letar fel, och det ändå slutar med byte.
Användarvisningsbild
av Waelsson
#1318143
Trist.. Men så är det ju.
Jag ska iaf börja med att kolla hur oljan ser ut/luktar. Det säger ju ändå rätt mycket om hur lådan mår.
Ser det bränt och har smuts/små partiklar så vet jag att det inte är lönt att spola rent å lägga ner pengar, då får det bli en "ny" låda istället.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1318185
Min bil har gått 28000 mil och har inga problem alls med växellådan. Men den har fått oljebyte trots att den inte är någon polisbil. Jag håller med om att det förmodligen är dess tidigare liv som knäckt lådan.

Finns frästa block som sätts över &[…]

Löjliga priser XC70

... men kan ju bli husbil framgent... Så so[…]

Martins S90-98

Roligt att se en S90 som blir ompysslad istä[…]

Hej kära Volvoägare! Jag har ett proble[…]