Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Novis2
#1317686
Apropå kostnad för att släcka lampor och fel-söka AC och smörja bromsok:

- Pratade med bilia angående en dåligt fungerande AC. Fick veta att felsökning av AC kostar ca 4000kr/timme

- Pratade med samma företag angående att släcka en felindikeringslampa gällande" srs airbag service". Det skulle ta 15min och kostnaden för detta skulla vara 750kr.

Var tidigare i vintras hos mekonomen i Funäsdalen med ett bromsok som låg på. Mecken jobbade i 20 minuter med att smörja upp oket - och dom ville INTE ha betalt.

Vad kan man dra för slutsats av detta?
av Malmstroem
#1317687
Att Bilia har högre vinst...

Att i för stor utsträckning jobba gratis brukar sällan vara bra för ett företags långsiktiga överlevnadsförmåga.

(Bilia har tydligen kunder som är beredda att betala deras priser. Skulle tro att deras kostnadsläge är rätt högt också.)
av MickeM
#1317691
Ac'n ska du åka till ACfirma med istället.

Varför lyser Airbaglampan då?
Har du kopplat ur något, eller?
Annars har du ett fel också. Service är det inte.
"Behöver översyn" skulle det egentligen stå.
Men vet du att den lyser av självförvållad anledning är det en annan sak.
Den varningen kan du släcka själv med en scanner för ca 1000kr. Dvs 250 kr dyrare än Volvo. Men den kan betala sig i längden.
Åk till mindre firma om du ska låta verkstad släcka, så BLIR det nog än lägre kostnad.

Smörja bromsok lönar sig inte.
I synnerhet om verkstäder ska gör det.
(Om dom inte jobbar gratis då =osannolikt)

Bromsok är för billiga för det krånglet
av halvgute57
#1317692
Apropå Bilias priser..Jag jobbar på en annan Volvo åf och vi har inte dom priserna på felsök,har fått ilskna kunder från Bilia p.g.a detta!
Användarvisningsbild
av Derank
#1317706
Alla ÅF har sina egna priser, men 4k i timmen för att felsöka AC är såklart inte skäligt, det är inte svårare att felsöka en AC än annat i bilen, vacumsuga, provtrycka, åtgärda felet, fylla.
Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

Söker köpråd - XC90 V8

Hej, Jag satt precis och tog en våröl […]

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]

Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]