Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KisaBe
#1315921
Hej! Jag har en XC60 my -10. Jag har ingen VoC i den men det finns alla knappar man skulle behöva använda för att ringa. Trycker jag på Phone så får jag bara meddelande att det inte finns någon telefon installerad, på displayen. Det jag skulle vilja göra är att koppla in telefon med Bluetooth till bilen, men det går inte heller att göra enligt supporten på Volvo Cars, de bar rekommenderar att kontakta en Volvoverkstad så kan de ta fram alla data på just min bil angående detta. Har gjort det och fått svaret att det inte går för att min bil inte heller har Bluetooth. Är det någon som löst ett sådant problem, jag tycker att det borde gå att eftermontera med delar från en bildemontering, men det går inte heller enligt Volvoverkstaden.
av Carl81
#1315986
Nu vet jag inte om detta är något svar du sökte men när jag inte hade någon bluetooth funktion i tidigare bil så köpte jag en Sony Sbh20, dvs en sådan trådlös bluetooth adapter som passar till hörlurar. Jag kopplade in den till bilens Aux med en Aux kabel, en sån kabel där du har hanor på båda ändarna, 3,5 mm kontakter. Jag använde en lång kabel så jag kunde fästa bluetooth adaptern där jag ville men valde oftast att ha den fäst på bilbältet via ett clips som redan följde med adaptern.

Resultat, du kan då höra personen i andra änden via bilens högtalare, musik streamar du telefonen och ljudet går via bilens högtalare. Inkommande samtal besvaras via en knapptryckning på bluetooth adaptern likaså avsluta samtal, byta låtar i Spotify exempelvis m.m.

Den laddas också via bilens 12v uttag.
av KisaBe
#1316349
Tack för ditt svar. Det verkar ju vara något sådan jag vill ha, men en fråga, om jag lyssnar på radion eller CD när jag kör, vilket jag ofta gör, stängs radion ner då jag svarar med att trycka på svarsknapp på den enheten? Återgår till radio/CD efter avslutat samtal?
av Carl81
#1316356
Nej tyvärr, då du ändrar mode till AUX så ligger ljudet där. Detta får du manuellt ändra på. Jag hade bland annat detta problem när jag fick trafikinformation mitt under ett pågående samtal, visst kunde jag stänga av den funktionen på stereon men nackdelen är väl just det. Annars har du nog en bra lösning till en betydligt billigare slant än att köpa original utrustning. Dessutom har du även nytta av den där bluetooth manicken om du skulle ta med den utanför bilen, dvs behöver inte vara integrerad till bilen.
av KisaBe
#1316479
Då fungerar den lika som den jag har, bara det att jag samtidigt måste höja volymen till nästan max för att höra den som är i andra änden på telefonen.
av KisaBe
#1317675
Jag fann en för mig acceptabel lösning. Det är ju en my-10 som jag har med ett GPS-system som är för dyrt att uppdatera kartorna i, 2500 kr för kartor sedan 2016. Jag köpte en ny TomTom med Bluetooth och WIFI då kunde jag koppla telefonen mot den. Då svarar jag i telefon genom en tryckning på en knapp på den och får ett riktigt bra ljud den vägen. Tystar visserligen inte radio/CD-spelaren men den volymknappen finns ju på ratten så det är lätt ordnat. Två flugor i en smäll, GPS med livstids kartuppdatering, för 2300 kr, och att det går att ringa och svara genom den, synkas med kontakterna i telefonen.

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]