Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av OssianF
#1277657
Rolle945 skrev: ons 24 okt 2018, 12:46 Någon som vet hur man kopplar in extra ljus bak,eftersom backljusen sitter i luckan så är det svårt att hitta
kabelstammen antar jag.Har hört att man kan ta den via kabelstammen till draget och isf är den canbus
bevakad eller kan man köra "vanliga" Ledlampor?
Någon som vet och har tips.
Är det ingen som har svar på de ursprungliga frågorna? Frågan var ju inte vilka lampor som är de bäst utan vilken typ av lampa man kan använda och hur koppla in på smidigaste sättet.
Är intresserad för egen del av lösning på ursprungsfrågorna.
Senast redigerad av 1 OssianF, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1277725
Frågorna var ju båda delar, var ska man koppla på och vilka lampor.
Men det är ju bara för trådskaparen att mäta i släpvagnsuttaget på bilen. Blir det ström på backljusen, även utan tillkopplat släp, går det bra att koppla på sig på backljusen ut till släpet. Övervakat är det ju inte, eftersom inte alla släp har backljus.

Man får på lämpligt sätt koppla på sig på kabeln, för enligt schemat finns ingen skarv mellan TRM och släpvagnsuttaget. Vilket verkar rimligt, så det stämmer nog.
av Rolle945
#1280120
Det finns ett stift i den 13 poliga kontakten till backljus,men kopplar man en Ledlampa
där så blinkar bara lampan till och så håller den på med någon sekunds intervall.
Man vill ju att lampan skall lysa hela tiden när backen ligger i.Det känns som den var Canbus
övervakad eftersom den kopplar ifrån hela tiden.
( Ledlampan är inte Canbus )
Användarvisningsbild
av apersson850
#1280233
Det är det jag har tjatat om hela tiden. Prova att koppla in minst 10 W belastning på bakljushylsan (höger eller vänster spelar ingen roll), och kolla om backljuset fungerar när det är gjort. I så fall är det så att släpvagnskontakten inte aktiveras fullt ut förrän bilen detekterat ett släp där bak.
av JonasSiljan
#1317621
hej, en fråga - skulle vilja sätta in något smalt och diskret på min xc70 D4 AWD MY16 med fast drag, typ detta:
https://www.abkati.se/produkter/belysni ... fications

fråga - hur svårt är det att fixa så man kan slå på det manuellt från förarplatsen, gissar att det är minst besvär att dra kablar till någon brytare från strömförsörjning i reservhjulsutrymmet (med relä) och kablar till arbetsbelysningen så klart. tipps ang var man bäst går igenom med kablar vore kanon - öven gärna bilder på snygga installationer med brytare inne - har sökt men kanske inte hittat rätt än :-) tack på förhand!
av S6024t
#1317671
då kommer min fråga,varför ska du kunna slå på ljuset med knapp? Har du 13 polig kontakt så finns backljus i den härvan,MEN det tänds endast om släp är kopplat..Så det är bara att leta i bakluckan,jag gjorde det,eller som det sägs i taket vid lampan..men du MÅSTE gå via ett relä,styrboxen bryter strömen annars,och så klart en säkring,finns ingen säkring original,styrboxen slår av om det blir fel....men som ssgt du måste gå via ett relä....
Användarvisningsbild
av ER
#1317688
Man kanske vill ha det som arbetsbelysning också så man ser när man kopplar släp tex.
Går att göra med dubbla reläer varav ena är växlande man kopplar "bakvänt"och styrs av knappen man har för att slå på arbetsbelysningen med. Då slipper man backdioder och krock av ström från flera håll när det bara går att få från en källan åt gången. Skall använda min knapp för främre dimljus om jag får till det för arbetsbelysning som blir över när korrekt DRL koppling med reläer görs inom kort och då ej längre kan styras av dimljusknappen som då blir en "dummy".
Man tar spänning från tex konstant 12V vid TRM:en för att driva dessa extra backljus och gör en vanlig extraljuskoppling, styrning för backljus tas i kontakten uppe i taket till backljuset och brytare döljer man i mugghållarens domäner under jalusin, spänning till signalen för knappen tar man från tex 12V uttaget i mittfacket.
Jag kopplade så till mina 40W LED backljus med extraljuskoppling och kablage med pressade DT-kontakter för snabbt byte av ljusen när, inte om dom blir utslitna rent mekaniskt eller inte håller tätt och tappar dioder.
av Tood
#1525962
Fick med ett par 18 W backljus när jag köpte extraljusramp. Förstått att det är extraljuskoppling som gäller på XC70 2016. Tänkte koppla in en 18W Led. Hur stor säkring krävs och har någon tips på ett billigt kablage för denna koppling? Tar 12V någonstans i bakluckan och styrström från kabelstam på vänstersidan
Användarvisningsbild
av apersson850
#1525968
Ett par på 18 W blir ju 36 W, eller hur?
Det är säkert en bra idé att ta strömmen från centralen till vänster och nöja sig med styrström från backljuset. Då behövs inga speciella ting för att slippa felvarningar.

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]

Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]