NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av viktor123
#1317394
tjena! har en Volvo v50 1.8f 2008 som har gått snart har gått cirka 20k mil. Bilen blev min för drygt 7-8 månader sen.

När jag kör hör jag ett dovt "dunsande" i bakifrån. Det går i takt med hjulen, 1 varv=duns, ökar jag hastighet, ökas dunset och sänker jag sänks även det, tesat att varvat till men motorn är pigg o fin och utgör ett helt annat ljud från en annan plats. Blir inte tyst för att jag svänger.

Skulle inte beskriva detta som ett klonkande metalliskt ljud, mer dovt BRBRBRBRBR. Hörs knappt vid låg hastighet.

På motorvägen låter det ungefär som när en tvättmaskin centrifugerar och man sitter något rum bort med stängd dörr, dovt burrade, om det ringer någon klocka? Bytte nyligen till sommarhjul som är fräscha i gummit och fälg, bekostade även en balansering. vilket inte förändrade något, kan det vara något form av kullager eller bussning?

Är inte värst bilkunnig och fattig student så söker råd hos er, ni verkar aktiva och kunniga :)
av viktor123
#1319952
Lämnade in för däckbyte.

Gjorde en service härom veckan. Passade på att beställa en felsökning för 500kr för missljud i bakvagn där jag kommenterade att de kan vara hjullager eller något. Tog 2 timmar så var bilen klar. Men han sa att han inte såg något förutom att en skärm(?) va rostig och sa något i stil med "bromsa till hårt så kan det gå bort" och dessutom slapp betala jag de där 500 ..känns som den mekanikern inte ens gjorde en kontroll? ....och nej bromsa hårt gjorde inte saken bättre.
av kvillebäck
#1319958
Om du bromsar LÖST och det försvinner så kan det vara bromsbeläggen som ligger löst. Jag skulle dock beskriva ljudet som om man glömt hissa upp stödhjulet på en släpvagn ungefär.

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]