Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1317588
När jag parkerar bilen vid kanten så visar kameran att trottoarkanten är längre ifrån bilen än vad den faktiskt är. Vid backning använder måste jag fälla ner backspeglarna.

Har t.o.m. skadat min 21 tums fälg och vill inte göra om det. Jag vill också kunna låna bilen till andra utan massa varningar typ " lita inte på bilens kameror"!

Går det att justera/rikta in kameror?
#1317610
GATUPLAN skrev:När jag parkerar bilen vid kanten så visar kameran att trottoarkanten är längre ifrån bilen än vad den faktiskt är. Vid backning använder måste jag fälla ner backspeglarna.

Har t.o.m. skadat min 21 tums fälg och vill inte göra om det. Jag vill också kunna låna bilen till andra utan massa varningar typ " lita inte på bilens kameror"!

Går det att justera/rikta in kameror?
Nej dom är fasta. Kameran visar rätt så exakt vart kanterna är så förstår inte hur du lyckats förstöra fälgarna. Parkerar du så du blir i linje med kanten kommer du trots detta hamna en bit ifrån.

Ta och läs instruktionsboken istället för att skapa 200 trådar.
#1317625
Tror snarare vi är uppe i 1000 trådar snart...
#1317707
360-kameran kalibreras i fabrik och detta kan självklart bli fel så att bilikonen i topvyn hamnar lite fel. Troligtvis finns det även lösning för att kalibrera i verkstad.
Så det kan vara värt att prata med verkstaden.
Det är alltså kalibrering av mjukvaran via diagnosverktyg det är fråga om.
#1317763
tjtj skrev:360-kameran kalibreras i fabrik och detta kan självklart bli fel så att bilikonen i topvyn hamnar lite fel. Troligtvis finns det även lösning för att kalibrera i verkstad.
Så det kan vara värt att prata med verkstaden.
Det är alltså kalibrering av mjukvaran via diagnosverktyg det är fråga om.
OK jag kollar med verkstad. Bilden ser lite konstig ut i övrigt tex trottoarkanten följer inte samma avstånd sidan om bilikonen som längre fram och längre bak. Jag kan åtminstone visa och fråga om det är normalt. Fast jag vet inte när jag hinner dit, men jag kommer att kolla upp det. TACK
#1317944
Nu kan det se ut hur som helst i olika vinklar. Det blir svårt att veta exakt var kanten är ibland, tex när man kör rakt mot trottoaren då är det lättare att köra en bit ifrån sedan fälla ner spegeln och backa istället.
Bilagor
20190523_035453.jpg
20190523_035453.jpg (1.47 MiB) Visad 1251 gånger
Löjliga priser XC70

Tror vi kan släppa elbilsspåret i e[…]

jag tror du är rätt ute. gör rent d[…]

Problemet här är att det är mycket […]

TuneIn

Någon som märker stor skillnad på[…]